Om oss
Kursledare
Några av branschens främsta personer är återkommande kursledare på DMG. Tillsammans skräddarsyr vi innehållet i våra onlinebaserade kurser och program, utifrån aktuella behov i branschens olika områden.
Anna Moore
PR-Strateg & Coach, Moore To Be
Anna Moore kom in i musikbranschen redan 1993. Efter att ha jobbat på musikbolag som MCA och senare Sony Music, som produktchef, startade hon PR-firman Moore To Be. Hon har jobbat med de flesta stora svenska artister och hjälpt dem med bl.a. mediaträning och PR-strategier. Hennes fokus är att bygga hållbara varumärken, med målet att synas höras och nå ut. Hon har föreläst i mer än 10 år på olika musikbranschutbildningar, kring just PR och marknadsföring, samt skrivit den pedagogiska boken “Scenen är din”.
Anders Häger Jönson
Strateg, Producent, Skribent & Regissör
Anders har arbetat med media, musik och kultur i över 15 år. Under tio år som innehållsansvarig på mediabolaget La Vida Locash. Han jobbade tidigt med digital marknadsföring som projektledare på byrån Pronto Communication och skrev den första svenskspråkiga renodlade fackboken i ämnet (Digitala Strategier, Liber, 2011). Han har skrivit ytterligare två böcker, producerat/skrivit över 20 TV-format till svenska kanaler samt regisserat musikvideor för internationella artister. Idag fortsätter han att driva projekt inom musik och populärkultur som strateg, låtskrivare, manager och regissör/producent av videoinnehåll.
Emily Hinks
CEO & Co-founder, Mischief Makers - Experience Based Learning Designer
Founder of the Facilitation Agency 'Mischief Makers', Emily Hinks is a frontrunner within Creative Education. Notorious for her playful contagious energy, Emily has had a trailblazing career working with some of the greats. She launched Hyper Island in Amsterdam, ran Culture and Creativity at Startupbootcamp and has since hopped the globe working with clients such as adidas, Greenpeace and Spotify. Her work ranges from introducing Creative Confidence to McKinsey's Exec Leadership training to creating Mentorship Programs for Soho House; empowering diverse young talent. She's fiercely passionate about opening up the creative industry, making it accessible for people from all backgrounds, and often speaks on topics around Multipotential Talent and Shapeshifting Careers.
Lete Hulscher
Creativity Consultant & Co-founder, Mischief Makers
As a co-founder at Mischief Makers, Lete is involved in diverse projects focused on Creativity and Collaborative Working. She is the rocket fuel behind the Mischief brand, identity and visual style as well as project delivery. Having worked at Hyper Island as a project manager and facilitator for tailored and student courses - she is now combining the best of both worlds as co-founder and one of the Lead Learning Designers at Mischief. As faSILLYtator you can count on her to shake things up and unlock potential.
Daniel Johansson
Musikbranschforskare, Utbildare & Journalist
Daniel undervisar vid Music & Event Management i Hultsfred, Musikproduktionsprogrammet i Växjö, samt ytterligare undervisning i andra kurser och program. Hans fokus gällande såväl undervisningen som forskningen, är inriktat mot musikindustrin och dess utveckling, framför allt tekniken och ekonomin kring den digitala distributionen. Parallellt med sin deltidsanställning på Linnéuniversitetet jobbar han aktivt som analytiker och researcher i musikindustrin. Han skriver och analyserar för musikbranschens officiella nyhetsorgan musikindustrin.se och har under årens lopp på olika sätt jobbat med många av de svenska rättighetsorganisationerna, musikbolagen och musikförlagen.
Linda Portnoff
Chief Executive Officer, Riteband
Linda Portnoff är grundare av, och vd för musikbörsen Riteband och var tidigare vd på Musiksverige. Hon är ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm och har forskat om förändringar i musiklandskapet sedan 2000-talet. Linda är TEDx talare och internationell föredragshållare på teman som rör musikbranschen, utvecklingen av den immateriella ekonomin och den kreativa sektorns utmaningar och möjligheter i den digitala eran. Linda håller även föredrag och har skrivit böcker och artiklar om jämställdhet. Hon har styrelseuppdrag inom områdena musikproduktion, musikutbildning, kommunikation och fundraising för ideella organisationer. Linda är även låtskrivare och musiker i Stella Rocket.
Tomas Jernberg
Grundare & Partner, Dimberg Jernberg Mgt.
Tomas startade sin karriär inom management i början av 2000-talet, jobbade då med artister såsom HammerFall och Mustasch. Han mellanlandade på Warner Music Nordics, där han var ansvarig för Global Marketing/Exploitation för nordiska prioriteter. I slutet av 2017 startade han tillsammans med Marie Dimberg powerhouse-managementbolaget Dimberg Jernberg management, där de representerar artister såsom Roxette, Per Gessle, Nause, Peter Jöback, Jonas Åkerlund m.fl.
Stefan Palmquist
VP Sales, Mediatool & Grundare, Dist Sthlm
Stefan Palmquist har arbetat som nordisk försäljningschef på bland annat Spotify, och har en mångårig bakgrund från mediebranschen. Med sina erfarenheter från både köpar- och säljarsidan har Stefan fått en god insikt kring olika mediekanalers egenskaper och fördelar utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Från att ha börjat arbeta inom mer traditionella medier siktade han tidigt in sig på digitala medier. Efter nära 20 år i mediebranschen har han fortfarande ett brinnande intresse, och är alltid lika nyfiken på att lära sig nya saker.
Revin Baban
Artistmanager & Konsult, Rev45
Revin Baban har arbetat med det mesta inom marknadsföring och sälj i underhållningsindustrin som anställd på några av de största bolagen såsom Warner Music, Activision Blizzard, MTG Radio. Hon har också erfarenhet av independent- och startup bolag inom musikbranschen, samt att utveckla artistprojekt från grunden. Med sin bakgrund kallar hon sig själv en blandning mellan generalist och specialist, samtidigt som hon alltid brinner för fansen. Revin’s råd för att lyckas ta sig fram grundar sig framförallt i stort driv, hårt arbete och att vara lite modig. Nu driver hon ett eget och nytt artistmanagement: Rev.45
Tobias Hansson
Frilansare inom media & musik
Tobias Hansson har en bakgrund som musikjournalist. Med över 15 år i mediebranschen som VD på egna bolaget La Vida Locash drev han management, skivbolag och musikförlag på internationell nivå med artister så som Adrian Lux, Alexis Weak, Noonie Bao, Lo-Fi-Fnk och många fler. Tobias har även lång erfarenhet av rörligt innehåll med produktioner inom TV och expertis inriktad på digital marknadsföring. Tobias brinner för DIY och independent-rörelsen och säger så här om att undervisa på DMG Education: "Jag vill ge estudenterna verktyg och självförtroende till att förverkliga sina musikdrömmar. Men varje lektion är också ett tillfälle för mig att inspireras av mina studenter".
Emma Bates
Frilansare & Grundare, Pepperbox Productions & Recordings
Emma Bates har jobbat inom musikbranschen i över 15 år, med bakgrund från klassiska musikinstitutioner som musikskola, musikklass och sen musikgymnasium. Hon har spelat i band, producerat musik, varit DJ, drivit klubbar, jobbat på förlag och startat skivbolag. Detta gav henne insikt i hur musikbranschen funkar och ledde till vidare branschstudier på SAE Stockholm, där hon hon själv fick möjlighet att undervisa och bli kurskoordinator för Music Business-avdelningen. Nu arbetar hon mångsidigt som manager och projektledare för sitt egna musikbolag, undervisar kring musikbranschens olika beståndsdelar, coachar unga och drivna aktörer i branschen samt skapar grafisk profilering och digitala produktioner vid sidan.
Emil Rossling Larsson
Agent/A&R, Blixten & Co
Emil har jobbat inom branschen i över 20 år med hundratalet artister och varit delaktig i tusentals spelningar. Det var hans brinnande intresse för musik som förde honom in i branschen, från att arrangera studentspelningar under 90- talet och tidiga 00-talet till att senare börja jobba som Agent/A&R för världens största konsertarrangör Live Nation. Numera jobbar han på välkända Blixten & Co och representerar framstående artister, som exempelvis Miss Li, Nause, Style of Eye, Mariette, Eric Saade och Titiyo. Tidigare har han även drivit ett eget bokningsbolag samt agerat manager och personlig rådgivare för artister.
Andreas Wendén
Musikjurist, Popjuristen
Andreas Wendén är en jurist med examen från Juridicum i Lund, med ett förflutet som konsert och klubbarrangör i Öresundsregionen. Andreas har under mer än 10 år hjälpt artister, kompositörer och andra kreatörer med deras avtal och juridiska frågor. Andreas är kopplad som jurist till bl.a SKAP - Sveriges kompositörer och textförfattare, samt STIM - Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå.
Tina Fridh
-
Tina arbetar som utbildare och föreläsare inom projektledning, personligt ledarskap och kommunikation samt turnéledare i Sverige. Hon har lång yrkeserfarenhet inom framförallt projektledning inom mötesindustrin. Stockholmsmässan, KLM, Royal Air Maroc och Stena Line är några av de arbetsgivare hon arbetat för men har sedan nästan 15 år drivit eget i vilket projektledningen, undervisning, handledning och coachning av studenter och turnéplanering ingår. Vid sidan av det arbetar hon som frilansskribent, skrivit en bok om projektledning (Att tända en Supernova-så skapas framgångsrika evenemang). För övrigt älskar hon fullkomligt att spela paddel, att hika, samt att förkovra sig i spanska serier och filmer.
Malki Afram
Jurist, Svensk Innovation & Juridik
Malki är jurist och entreprenör med en gedigen akademisk bakgrund (däribland fem examen). Malki bedriver för närvarande forskning inom immaterialrätt och är verksam som doktorand vid Linköpings universitet samtidigt som han driver en juristbyrå i Stockholm. Han har fostrat sin passion för juridik och problemlösning men alltid hållit fast vid sitt musik- och serietidningsintresse. Detta har bland annat lett till en enorm förkärlek till upphovsrätten.
Jeanette Berggård
Lönsamhetsutvecklare, Enklaregruppen AB
Jeanette är ekonom med över tjugo års erfarenhet som ekonom och driver företaget Enklaregruppen AB med inriktning på ekonomi, projektledning och lönsamhetsutveckling. Hon är en uppskattad utbildare inom ekonomi och lönsamhetsutveckling och har även skrivit två böcker inom ekonomi, "Företagsekonomi: från begrepp till beslut" och "Praktisk affärsekonomi för chefer och entreprenörer.
Amanda Elefelt
VD & Grundare, Elefelt PR
Amanda driver det egna PR-bolaget Elefelt PR med fokus på kunder inom musik-, kultur- och techvärlden. Däribland artister som SHY Martin, Vargas & Lagola, Lune, Ellen Krauss och ionnalee, samt bolag som Live Nation, Creed Media, Corite, Staccs och Universal Music. Amanda är även medgrundare av indiebolaget Genesis Records som representerar artisten Augustine. Innan hon startade eget våren 2018 har hon jobbat för musik-PR-byrån Bang On PR i London, Burson Cohn & Wolfe i Stockholm och som Global PR Manager för musiktechbolaget Auddly.
Martin Berggård
Projektledare, förändringsledare & utbildare
Martin är en erfaren företagare och driver som delägare Enklaregruppen AB sedan 2013. Han är en certifierad projektledare och en van utbildare både i klassrum och på distans, i ämnen som projektmetodik, ledarskap, affärsmannaskap och att starta företag. Som utbildare kan Martin snabbt få en klass att agerara som en grupp samt att få undervisningen att bli dynamisk och flexibel, baserat på elevernas behov.
KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET
Inget spam, bara utbildning