5 tips för artister under coronapandemin

  • Pako Hamza
  • 11 december 2020

5 tips för artister under coronapandemin

Det är tuffa tider inom musikbranschen med rådande coronasituation, där livebranschen blivit mest påverkat med inställda evenemang. Här lyfts några tips från Musikbranschpodden #96, för kreatörer som vill fortsätta utvecklas.

På 1600-talet tvingades Isaac Newton ut till landsbygden när digerdöden härjade, och där upptäckte han gravitationsteorin. Spolar man fram till 00-talet och den illegala fildelningen inom musikbranschen, så ersätter streaming den tidigare nedladdningsprincipen och en slags DIY-punkighet växer fram med coronasituationen. Nu är ett supertillfälle för artister och kreatörer att utveckla sig själv och sin verksamhet. Här kommer 5 tips längs vägen:

1. Utforska livestreaming

En av de största intäktskällorna för många artister har varit live, men när den försvunnit så tittar man på andra möjligheter. Det finns en förhoppning om att livestreaming på nätet ska ersätta och återskapa känslan från livemusik, snarare än att se det som ett komplement.

När man kör en livestream med bara en videoruta så går mycket förlorat, och då behöver man kompensera med något. Vårt “attention span” är nämligen mycket kortare idag, därför finns risken att ett sådant upplägg blir långtråkigt och stängs av om inget särskilt händer.

För många fans är det viktigare med möjligheten att chatta, ge feedback eller likea. Tekniken kring livesändningar är nu mer människovänlig och kan användas som verktyg för att skapa just dialog och interaktion, istället för en envägskommunikation - likt de flesta livekonserter.

En del artister kan tycka att det är svårt att gå över till det digitala. Men ett bra första steg kan vara att kolla på andras livestreams, för att se vad man själv gillar och inte. Att sedan våga testa på de plattformar som man redan har, för att utveckla relationen med sina fans.

Samtidigt ska man komma ihåg att många fans inte heller deltagit i livestreams, och att det ändrar deras beteenden. Detta ger dessutom artister möjlighet att experimentera och hitta sitt nya sätt att kommunicera, samt en möjlig kompletterande intäktskälla även efter corona.


2. Våga be om donationer

Ju mer tiden går desto större blir betalmognaden kring musik, men idag verkar det fortfarande vara lite svårt för fans att köpa biljetter till livestreamade konserter. Många menar att det fortfarande är relativt tidigt och att donationsviljan verkar större än betalningsviljan.

Genom att kolla på andra branscher så kan många fler kreatörer öppna möjligheten för nya typer av intäkter. Inom gaming är det exempelvis normalt och en stark kultur att skicka pengar till de man gillar. Det handlar om att våga be om donationer, utan att kalla det donationer.

Musikbranschen är på väg dit, och många kan redan livnära sig helt eller delvis på den biten. Många fans vill ofta vara med och stötta det man gör, vissa har även stora pengar. Det kan exempelvis handla om att donera för att önska en låt eller se reaktioner.

Men det är också bra att vara medveten om vart man gör detta som kreatör. Att exempelvis ta in donationer genom en livestream på Instagram är svårare än plattformar som Twitch med integrerad donationslösning. Kolla även medlemsplattformar som exempelvis Patreon.


3. Skapa koncept utanför musiken

Många influencers skapar sina koncept utifrån ett eget intresse eller något man brinner för. Sedan frågar de oftast inte om pengar, utan det kommer som en del utav det. På samma sätt kan dagens artister också skapa egna koncept kring andra ämnen utanför musiken.

Det kan bli autentiskt genom att fundera över vad man själv brinner för, och troligtvis brinner även fansen för samma sak. Artisten känner sina fans bättre än någon annan, men det går även att fråga fansen vad de vill att man ska göra - för att inkludera och stärka lojaliteten. 

Youtubers är dessutom ofta väldigt duktiga på att skapa återkommande koncept, som sätter sig i folks beteenden. De tänker likt gamla TV-tablån, där tittarna bygger upp en tradition och kanske även planerar sin vecka utefter veckotiden som kanalen släpper sina videos.


4. Ta hjälp av artistkollegor

Artister känner andra artister, och många sitter i samma båt under corona. Det är därför värt att se över vad man har för möjligheter till samarbete runt omkring sig som kreatör. Att våga testa sig fram tillsammans med andra, exempelvis kring att sätta upp en livestream.

Många artister har även tagit sig framåt i karriären genom att göra covers. I denna situation kan man exempelvis be artister göra en cover på sin låt och i gengäld göra en cover på deras. Oftast känns det även autentiskt för fans, och troligtvis bekvämt för andra artisten.


5. Sätt mål för karriären

Nu handlar det inte bara om att hitta snabba lösningar, utan även jobba långsiktigt och sätta upp tydliga mål för sin karriär som kreatör. Om man vill få in pengar så är det viktigt att se på musiken som sin business, att fokusera på sig själv och sin verksamhet likt andra branscher. 

Detta är alltså ett bra tillfälle att planera sin framtid, tiden som kommer efter corona, och hitta delar kring det man erbjuder som kan utvecklas. Det kan exempelvis handla om att fråga sig hur ska det fungera? Vilka man har omkring sig? Vart vill man befinna sig professionellt?

PS: Ett annat sätt att utveckla karriären är genom DMGs onlinekurser Music Industry Diploma

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

tis 08 Dec 2020

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning