Hur planerar man en turné?

  • Andreas Andersson
  • 4 mars 2019

Hur planerar man en turné?

Har du alltid undrat om hur det är på turné? Studenterna på Music Business fick en inblick i turnélivet via en av lektionerna på kursen turnéplanering.

Lektionen för eleverna startade med en genomgång av kursansvarige Niclas Gustafsson. Detta på sedvanliga Adobe Connect. Med som gäst var även Andreas Andersson, VD på DMG Education, som i sina tidigare dagar arbetat med turnéledning för artister i svenska musikbranschen. Bland annat med Eva Dahlgren. Kursen handlar om turnéplanering och då passade det ypperligt med en liten pratstund med Andreas och hans erfarenheter.

- Jag har åkt på två olika turnéer med Eva. En vinterturné med enbart konserthus som löpte genom Finland, Sverige och Norge samt en sommarturné där det var blandat festival gig med egna gig. Det var ungefär samma upplägg på dessa spelningar, vi åkte 14 personer totalt inklusive band, artist, turnéledare, videotekniker, monitortekniker, ljudtekniker, ljustekniker och last och busschaufför.

Mitt jobb var att hålla reda på alla personer, alla spelställen och hålla kontakt med allting. Blixten & Co var bokare så det var dem jag hade kontakt med genom hela processen. Jag var kontaktpersonen mellan bokningsagenten och artisten samt mellan bokningsagenten och spelstället. Det var mycket trådar att hålla i. Jag var dock inte den personen som utformade en stageplot, turnéplan eller kanallista utan jag fick allt sådant serverat. Min uppgift var att se till att allt stämde på plats. Allt från den tekniska biten till att stämma av så att transporter fungerar, att mat finns, att journalisterna får sina intervjuer osv. Gällande transporten var det lite olika. Ibland åkte jag i en van med bandet och teknikerna i en buss med all teknik och ibland åkte vi i en ”nightrider” (en stor buss som man sover i).

Eleverna inklusive Niclas satt klistrade och lyssnade noga på vad Andreas framförde. Ett av veckans diskussionsämnen har varit hur och på vilken nivå på spelställen man ska sikta mot som artist/band. När man kommer upp på en nivå, är det mot arenorna man vänder sig mot eller hur ser det ut, spelar det någon roll? Andreas tog några exempel från Eva Dahlgrens turné på hur spelställena storlek kan variera för en välkänd artist.

- Det var väldigt olika ”nivå” på spelningsställen. När vi spelade i Bollnäs var det bara en liten lada, ett väldigt klassiskt gig-ställe. Hit kommer familjer och tar med picknick och brassestolar. Hit kom cirka 1000 personer. Nästa dag kunde Eva Dahlgren spela på ett konditori, även det ett väldigt klassisk spelställe . Dagen därpå spelade vi på Göteborgs Kulturkalas, där artisten spelade på en större festivalscen. Till denna festival kom ungefär 60.000 personer. Detta är tecken på vilka kontraster det kan finnas på de olika spelplattformarna.

Lektionen avslutades med frågor från eleverna och några av slutsatserna var att jobbet som turnéledare innebar ett stort ansvar och man blir synonym med uttrycket ”spindeln i nätet”. Otroligt viktigt med kommunikation, struktur och planering.

Efter lektionen var eleverna berikade med ny kunskap och kunde återgå till sina egna turnéplaner som de har som slutuppgift för kursen. Nästa vecka var det dags för en ny pratstund, denna gång med Carl Edman som jobbar på världens största bokningsbolag, Live Nation.

Dela

Andreas Andersson

Andreas Andersson

mån 11 Nov 2019

Viljan att lära ut och hjälpa andra i deras resa har alltid funnits där.

Fler artiklar

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning