Artiklar

Professionell karriär i musikbranschen som mål

  • DMG Education
  • 2 september 2022

Professionell karriär i musikbranschen som mål

För målet som professionell i musikbranschen finns tre fundamentala grundstenar att förstå, och uppfylla likt staplar för olika nivåer i TV-spel förklarar DMGs VD Andreas Andersson. Mycket handlar om kunskap, men även agerande och inte minst din egen byggsten - något som du faktiskt tar med in och gör något med i musikbranschen.

Många kan ha målet eller visionen att utveckla en professionell karriär i musikbranschen. Detta oavsett om man är ny inom branschen, redan är kreatör eller jobbar på business-sidan. Här försöker vi bryta ner hur man kan tänka kring karriärvalen, utifrån föreläsning och poddavsnitt med tips från vår egna Andreas Andersson - som har mångårig erfarenhet i ämnet som grundare/VD på DMG och poddvärd i Musikbranschpodden.

1. Din byggsten

Ett bra första steg är att börja definiera sin byggsten, alltså vad man själv kan bidra med egentligen. Vad handlar din byggsten om? Till exempel kan det vara ditt skapande som artist, eller kanske hjälpa andra artister som manager. Det är alltså din byggsten som du på något sätt vill plocka med dig in i din professionella karriär.

2. Din kunskap

Sen handlar det om att bygga kunskap för att nå ett sådant här mål, och det kan du få på massa olika sätt. Du kan dels gå kurser, prata med andra, lära dig själv, läsa dig till, lyssna dig till - men du behöver detta paket på något sätt. Se det här nästan som staplar för nivåer i TV-spel och som du behöver fylla upp. För att bli en av de bästa behöver du inte bara fylla en stapel, utan många staplar - exempelvis inte bara snabbhet, utan även styrka.

3. Ditt agerande

Utan ditt agerande så har du bara ett paket med kunskap, om du inte gör något med det. Det är många som glömmer just agerandet, framförallt artister och kreatörer. Många fastnar i skapandet, och glömmer eller missar att även få ut musiken också. För att exempelvis nå “sin publik” kan man bland annat behöva agera efter en specifik och rätt målgrupp.
 

Definiera ditt mål:

Dags att definiera din målsättning ytterligare, för ”professionell karriär i musikbranschen” är en ganska vag beskrivning. Definiera exempelvis vad musikbranschen, karriär och professionell betyder? Vad vill du att det ska betyda för just dig, inte för någon annan. Definiera så tydligt som möjligt och bryt ner det och förklara det för dig själv, till exempel vad betyder slå/lyckas som artist? Bli framgångsrik eller livnära sig på musik? Oftast är vagare samlingsord tecken på att man kanske inte riktigt vet eller är bekväm i att berätta vad man vill eller förstår vad saker faktiskt innebär - då kan det kännas obekvämt att definiera saker till en början. Men du behöver göra detta för att lättare jobba mot dina mål - så bryt ner, och var extremt konkret i dina tankar och målsättningar!

 

PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

DMG Education

DMG Education

fre 02 Sep 2022

Sveriges ledande utbildningsföretag inom musikbranschen.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning