Diskussion - Att skriva på kontraktsförslag

  • Andreas Andersson
  • 29 juli 2019

Diskussion - Att skriva på kontraktsförslag

Vilka frågetecken ställs vi inför ett erbjudande om skivkontrakt idag? Denna fråga och mycket mer diskuterades vid en lektion av eleverna på Independent Artist.  

Generellt så är vi eniga över att musikbolagen med dess tjänster kan gynna ens artistiska karriär. Att se på till exempelvis Sony Music som idag har egna Creative Teams och som lägger oerhört mycket tid och engagemang på artisterna. Frågan man som artist ställer sig och undrar över är - vad innebär kontrakten och hur kan man förankra det på ett bra sätt? 

 

Inför ett kontraktsförslag ska man sätta sig ner och se över åtaganden. Vilka är bolagets arbetsuppgifter? Värdera detta och sätt det i ett framtida perspektiv. Vill musikbolaget jobba långsiktigt, vill de lägga ner resurser på det? Kortsiktighet kan betyda att man ska leverera mycket på kort tid, det skapar stress och är inte bra.

Artister/band gör sig en tjänst att tidigt i karriären jobba med personer som man litar på och har nära till hands. Exempelvis en kompis. Bygger man ett team har man bättre förutsättningar att ta sig fram. Är det så att musikbolaget kan komplettera teamet med deras tjänster?

Den ständiga frågan som finns och som kan sätta käppar i hjulet för artister är - vad är det för musik och artister musikbolagen letar efter? Att hela tiden fundera på vad de är ute efter är destruktivt. Det blir en ond spiral, man jobbar mot någon annans vilja och tycke och man glömmer bort sig själv. Detta kan tyvärr resultera i att man tappar lusten att skapa, att vara kreativ. Ta istället makten i dina egna händer, starta inte i underläge genom att låta någon annan ta makten.

 

Se över kontraktet med sunt förnuft, ställ konkreta frågor kring åtaganden, ser man något som saknas, skriv in det i kontraktet!

Slutsatsen, jobba hårt utefter vad du vill, ta hjälp av andra, var öppen för förslag som kan komma in, konkretisera och tänk långsiktigt.

Dela

Andreas Andersson

Andreas Andersson

mån 11 Nov 2019

Viljan att lära ut och hjälpa andra i deras resa har alltid funnits där.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning