Artiklar

Indie vs. Major inom musikbranschen

  • Pako Hamza
  • 21 december 2020

Indie vs. Major inom musikbranschen

Det finns en negativ syn på “musikbranschen”, som bidrar till att fler artister väljer att bli “independent”. Digitaliseringen har också gjort det lättare att ta sig in i branschen, även om det fortfarande behövs hårt arbete och professionell kompetens.

Musikbranschen lockar fler med affärs- och karriärmöjligheter. Många tar den klassiska och hårda vägen, att hoppa in och lära sig längs vägen. Det kan finnas både fördelar och nackdelar med sånt DIY-tillvägagångssätt enligt Ceylan Holago från Musiksupporten:

“Kompis-managers har exempelvis blivit vanligare och mer problematiskt, även om de behöver göra sin resa för att lära sig. Dock kommer de att möta och förhandla med professionella branschpersoner, som kanske har fördelar genom att ha jobbat i många år.

Att navigera branschdjungeln och anpassa sig till strukturer kan vara överväldigande och kännas hopplöst för många. Det har även skapats en hatisk inställning hos många artister som vill ta sin egen väg, där en “fuck branschen” attityd växt fram mot etablissemanget.

Men vad är “branschen”? Vart går gränslinjen, när är man inne eller utanför? Det verkar egentligen ha skapats två parallella branscher, vi och dom. En independent bransch med sina distributörer och aktörer, samt en mer sluten bransch med etablerade musikbolag.

Majorbolag förknippas oftast med “branschen” och svartmålas som en överflödig när musikdistribution blivit mindre exklusivt. Deras roll har dock också utvecklats med behoven, vilket fortfarande gör majorbolag aktuella enligt Samuel Arvidsson från Universal Music:

“Idag handlar det snarare om att ställa sig vid sidan med artister, för att se vad de vill göra och hur majorbolaget kan hjälpa till med att ta ut det artistiska uttrycket på fler plattformar. Teamet jobbar för att artisten ska uppnå sin fulla potential i så många delar som möjligt.”

För att skapa värde handlar det alltså om att matcha artistens behov med majorbolagets kompetens. Sen finns många artister som istället bygger egna team som independent, även om uttrycket ger intrycket att vara helt självständig. Michelle Kadir från Sony Music förklarar:

“Artister kan göra mycket själva, som att spela in musik och släppa via DIY-plattformar. Men hur får man personer att höra och se musiken? Att intressera och engagera fans? Där behövs ett team - oavsett om det är polare, reklambolag, en plattform eller ett musikbolag.”

För en framgångsrik artistkarriär, oavsett signad eller independent, behöver man bygga upp ett kompetent team. Den mest efterfrågade kompetensen är oftast branschkunskap enligt Musiksveriges kompetensrapport. Andreas Andersson från DMG förklarar innebörden:

“Branschkunskap kan vara allt från hur musiken läggs ut och marknadsförs till att förstå juridiken och hur pengar tjänas. Det blir lättare att arbeta inom branschen när man är up-to-date kring hur hela kedjan fungerar, från produktion till försäljning egentligen.”

Utbildning kan vara ett bra första steg för att förstå hur saker fungerar, knyta fler kontakter och bygga skills. Men det är inte nödvändigt för att ta sig in i musikbranschen. Det blir istället allt viktigare med ett entreprenörstänk, vilket också är något som sätts i stort fokus på DMG. Andreas förklarar vidare:

“För att jobba som exempelvis Promoter så kan man först hitta lokala artister/band, arrangera några shower, göra ett bra jobb, knyta kontakter och sen erbjuda samma möjlighet till andra. Denna metod kan appliceras på flera roller inom musikbranschen.”

 

PS: Vill du bygga branschkunskap? Kika på onlinekurserna Music Industry Diploma

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

mån 21 Dec 2020

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning