Artiklar

Rollen som Manager bakom artist & musik [4 områden]

  • Pako Hamza
  • 14 januari 2021

Rollen som Manager bakom artist & musik [4 områden]

Personerna runt artisten blir allt viktigare för att musiken ska nå igenom bruset idag. Managern har en central roll och kan ses som VD:n ur ett bolags perspektiv, medan artisten kan ses som styrelsen med sin kreativa vision.

De senaste åren har rollen som manager förändrats inom musikbranschen. Tidigare behövde managern enbart ett mindre team och några få partners till att idag agera som spindeln i nätet med större kontaktytor och fler möten - för att skapa bästa möjliga affär. Så här förklaras rollen idag av branschföreläsaren och managern Tomas Jernberg - utifrån fyra huvudområden.

1. Artist: Trots att artisten är kreativt ansvarig, så hjälper managern ofta till med att optimera det kreativa, ta fram musik och vision, ibland som bollplank, även om det inte alltid ingår i uppdraget. Att exempelvis sätta artisten i rätt rum med bra låtskrivare, så som artisten själv velat att det ska se ut rent kreativt. Men även bolla kring exempelvis mixar, omslag, varumärkesstrategi och målgrupper.

2. Management: Att hitta artisten som man tror på och som behöver en affärsmässig rådgivare/partner. I början gärna någon som funkar kommersiellt och kanske börjar få en offentlig karriär, för att det senare blir enklare att hitta och representera flera talanger inom samma genre. Det handlar om att exponera artisten och hitta nya affärsmässiga ytor. Exempelvis genom större konserter, möten och partnerskap.

3. Team: Tidigare var managers ganska aggressiva figurer som förhandlade hårt för att artisterna skulle få bättre affärer, men nu handlar det mer om att hitta rätt team och bygga enthusiasm för att uppnå storhet. När artisten besöker nya marknader, så följer ofta managern med också för att etablera nya kontakter. Det krävs att man lokaliserar rätt team för att driva framåt. Kring allt från agent, distributör, youtube partner, digital partner osv.

4. Karriär & ekonomi: Den stora delen av management är att förhandla och hitta rätt strategiska affärer för artisten att tjäna så mycket som möjligt. Mycket handlar dels om att analysera hur saker gått och att hela tiden optimera, exempelvis när artisten blir större och växer ur vissa agenter eller partners. Att sedan utifrån detta expandera karriären, lokalt eller globalt. Snarare än att bygga artistens varumärke på detta sätt, så ser ofta skivbolag mer på den direkta konsumtionen.

Tips från Tomas Jernberg: “Signa aldrig en artist som vill mindre än dig själv!”


PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

fre 15 Jan 2021

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning