Artiklar

Vilken karriär i musikbranschen passar dig bäst?

  • Pako Hamza
  • 3 april 2019

Vilken karriär i musikbranschen passar dig bäst?

Du vet att du vill ha ett jobb inom musikbranschen, men exakt vad vill du göra? Den här 101 guiden hjälper dig att snabbt utforska några av branschens alla spännande roller och yrken inom Music Business.


1. Karriärprofil: Manager
Rollen som Manager kan vara bred, men handlar ofta om att sköta artistens affärsmässiga sida och guida deras professionella karriär, så att artisten kan fokusera på sin musik. En Manager är ofta artistens ansikte utåt inom branschen och skapar möjligheter överlag, genom att knyta till sig rätt personer och koordinera alla som vill jobba med artisten, vilket kräver en hel del ansvar.

• ONLINEKURS: Lär dig utveckla artister, talanger eller andra aktörer

2. Karriärprofil: Bokningsagent
Detta är en person som bokar artister till exempelvis spelningar på klubbar, konserter, privata fester eller festivaler. Som Bokningsagent bör du ha koll på vilka spelställen som passar artisterna bäst, samt ha stenkoll på vilka priser som gäller och förhandla kontrakt. Det är en utmanande uppgift, då det innebär att bygga relationer med många promoters och i viss mån vara en "problemlösare" som med kort varsel kan lösa diverse ändringar eller avbokningar.

• ONLINEKURS: Lär dig boka, planera och genomföra livemusik

3. Karriärprofil: Självständig Artist
Självklara roller inom branschen inkluderar sångare/sångerska, musiker och andra uppträdande personer. Det förenklar så klart om du redan har naturlig talang, och erfarenhet kring att uppträda. Om en musikalisk karriär är ditt mål, så rekommenderas en branschutbildning för att du ska förstå hur industrin funkar, vilka du behöver i ditt team och vilka saker du kan göra helt själv.

• ONLINEKURS: Utveckla din egen karriär som band eller artist

4. Karriärprofil: Marknadsförare
Musikbranschen får allt högre konkurrens, som ett resultat blir just marknadsföring allt viktigare. Marknadsföraren har ansvar för att utveckla nya koncept, strategier och planering åt artisten i olika plattformar som sociala medier, print och visuella medier. Marknadsföraren ska även ha allmän förståelse kring kommunikation, research och nätverkande. En utbildning hjälper ofta att bygga rätt kunskap och kompetens kring både säljdrivande och varumärkesbyggande aktiviteter.

• ONLINEKURS: Lär dig att nå ut med musik och bygga varumärke

5. Karriärprofil: Publicist
Detta är en viktig person för en artists karriär, då de sköter artistens image och bygger på varumärket. Deras arbete är inte direkt säljdrivande, utan det är oftast Marknadsförarens ansvar. En Publicist skapar efterfrågan och publicitet, för att göra artisten mer offentlig. Här ingår allt från att skriva pressmeddelanden och hantera presskontakt till att fixa recensioner och hjälpa artisten in i nya marknader.

6. Karriärprofil: Arbeta på skivbolag/musikbolag
Ett skivbolag/musikbolag guidar artisten och är involverad i det mesta. Det kan handla om att ta in musiker, släppa deras musik och sköta marknadsföringen. Att arbeta för ett etablerat skivbolag/musikbolag kan ge dig fördelen att lära mer om branschen utan någon finansiell risk, men att få anställning på ett existerande skivbolag/musikbolag är ingen lätt uppgift i början av din karriär. Så varför inte starta ditt eget?

7. Karriärprofil: Starta eget skivbolag/musikbolag
En av fördelarna med att driva sitt eget skivbolag/musikbolag är att du aldrig behöver jobba med musik som du inte älskar, eller band som gör dig galen. Du har en hand i varje del av processen, från att välja musik som ska släppas, planera kampanjer, arbeta på turnéer och mer. Nackdelen kan vara att det krävs investering i förskott, samt att det kan ta lång tid innan du tjänar några pengar.

- Så, finns det en karriär för dig?
Om du har en passion för musik på något sätt, oavsett om du är en artist eller inte, finns det en karriär för dig. Vissa kräver enbart din passion och möjlighet att lära. Medan andra kräver en utbildning för att få in en fot. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på DMG Education för rådgivning eller coaching, maila utbildningskoordinator Linn Bogmark på linn@dmgeducation.se

PS: Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Om oss:
DMG Education vill göra professionell kunskap om musik- och underhållningsbranschen mer tillgänglig för att inspirera den nya generationen. Vi driver Sveriges enda Yrkeshögskoleutbildning inom Music Business helt online, och erbjuder även ett utbud av kortare intensivkurser inom området, samt producerar podcasten “Musikbranschpodden” som har gästats av några av de mest inflytelserika personerna i svensk musikbransch. Läs mer om oss HÄR.

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

ons 03 Apr 2019

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning