Artiklar

Så funkar A&R på skivbolag och förlag [SONY]

  • Pako Hamza
  • 8 mars 2021

Så funkar A&R på skivbolag och förlag [SONY]

A&R betyder “artist and repertoar” och är en ganska bred roll på skivbolag samt förlag. Många föreställer sig att det bara handlar om att var ute och leta efter talang, men det finns många delar i yrket. Här är en sammanfattning med Atena Banisaid (A&R på Sony/ATV) och David Mortimer-Hawkins (A&R på Sony Music) från Musikbranschpodden #102

A&R hos skivbolag

A&R skapades till en början för att framförallt upptäcka nya talanger till bolag. Artister var då bara sångare och skrev oftast inte egen repertoire, istället var det A&R personen som fixade det från låtskrivare. Men rollen utvecklades enligt David Mortimer-Hawkins från Sony Music.

“Till viss del funkar det så fortfarande. Men i takt med att artister skriver egen repertoire, musikgenrer ändrats och artister blivit annorlunda så har A&R rollen flyttats från att kanske bara vara en person som samlar in låtar till att bli någon som är mer av ett bollplank mot artisten.”

Detta innebär att man är ett slags stöd i kreativa frågor och gör kvalitetskontroller som A&R. Men rollen innebär fortfarande att man lyssnar på mycket musik och letar efter nya talanger, dock är är dagens material från artister mycket närmare slutmålet än tidigare enligt David.

“Det som oftast är intressant för oss att gå igenom är sånt som kommer när folk har jobbat ihop med en producent, eller haft ett förlag eller ett management som har kunnat hjälpa till att vässa bort de värsta barnsjukdomarna och de grövsta felen som artister gör i början.”

Artister behöver alltså god erfarenhet innan man söker sig till skivbolaget, och helst ska man även få bolaget att jaga artisten snarare än tvärtom. Därför behöver artister initialt jobba med att själv sprida ordet på alla möjliga sätt, från PR i medier till att pitcha spellistor menar han.

“Det absolut bästa är om saker börjar spridas, då blir det direkt intressant. Antal spelningar och streams på digitala plattformar märks direkt, för alla bolag och distributörer kan se det med algoritmer. Detta helst i kombination med att folk börjar dela och prata om musiken.”

När saker väl är på plats, avtal har skrivits och artisten blivit signad så sätter skivbolaget ihop ett team internt som blir artistens lag av människor att jobba med framåt. Detta innebär även ytterligare en viktig funktion som A&R har gentemot skivbolaget fortsätter han förklara.

“Man ska se till att alla som jobbar med artisten förstår visionen och vet vad som kommer. Att kunna omsätta en kreativ idé, som kanske är lite lös och luddig, till något så konkret som möjligt och som alla kan jobba med. Att vara mellanhand mellan artist och övriga i bolaget.”

 

A&R hos musikförlag

Till skillnad från skivbolagens fokus på artisten som projekt, så jobbar musikförlagen mer kring att utveckla låtskrivare och producenter. Här gäller det att finnas till hands som kreativt bollplank och komma med idéer, tankar eller feedback enligt Atena Banisaid från Sony/ATV.

“Det blir mer fokus på själva låten/verket, att den ska hitta sin bästa form. Det kan vara för andra artister eller band, det kan vara för låtskrivaren själv som artist eller skriva på synk för serie/film eller reklam. Så där har vi mycket större spelrum och spektrum att jobba med.”

För att hittas och signas av musikförlag så är det viktigt att kreatörer gör sin egen research kring vilka förlag som finns, om det finns människor där som man vill jobba med och om det är samma genre. Sen försöka höra av sig och inleda en dejting period som Atena kallar det.

“Processen för att signa kan vara olika och ta allt från en månad till ett år. Man lär känna och testa varandra för att se hur det funkar. Att förstå målen, ambitionerna och om båda vill det lika mycket. För jag kan bara göra så mycket, låtskrivaren måste också göra sin del av jobbet.“

Målet som A&R är att bygga långsiktiga karriärer - dels genom att sätta upp möten och connecta människor med andra i form av sessions eller skivbolag. Idag brukar även förlag arbeta mycket mer aktivt redan på ett tidigt stadium med kreatörerna förklarar hon vidare.

“Vissa som signar är bara i uppstartsfasen av att börja skriva, börjat ta sessions samt hitta och skapa sin egen grund. Med en signing kan det ibland ta tre år innan det ens blir något konkret som man kan ta på. Medan på skivbolagssidan är det ganska klart vem artisten är.”

Sessions är ett vanligt uttryck för möten mellan kreatörer med fokus på att skapa musik. A&R rollen kan innebära att prata med managers och andra kreatörer för att representera och pitcha potentiellt samarbete med sina kreatörer. Ett intressant koncept enligt henne.

“Det är en ganska märklig grej, att försöka sätta ihop kanske tre helt främlingar i samma rum en viss dag/tid och plats för att jobba fram ett verk. Ibland blir det fantastiskt, ibland helt okej och ibland inte alls. Det är lite utav en chansning, en matchning, inom det kreativa då.”
 

Vägen till jobb som A&R

Det är väldigt sällan som A&R-tjänster annonseras ut på hemsidor eller liknande. Det handlar om att själv vara aktiv och höra av sig till skivbolag, musikförlag och managements. Men även att ha gjort eget grundarbete enligt David Mortimer-Hawkins.

“Om du hittar en artist, hör av dig till dom. Förklara att du inte jobbar som A&R än, men håller på och vill göra. Prata och bolla med dom. När du sen hör av dig till bolag och vill jobba med A&R, så kan du visa artister som du pratar med och vi kan då se att du tagit för dig och kanske har koll.”

Det finns alltså egentligen inget bra formellt kriterium för att bli A&R. Det viktiga är att kunna kommunicera det man hör, att klä det i ord, med artisten eller kollegor på bolaget. Sedan finns andra bra egenskaper för rollen och saker att göra längs vägen enligt Atena Banisaid.

“Tre viktiga egenskaper: älska musik, vara genuint nyfiken och drivas med egen vilja. Sen göra grejer för att komma dit. Jag har själv gått en utbildning som varit väldigt givande. Våga höra av dig till folk i branschen, många tycker om att prata och ta ett förutsättningslöst möte.”

 

PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Kika på kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

mån 08 Mar 2021

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning