Artiklar

Så funkar skivbolag [exempel: Universal Music & TEN Music]

  • Pako Hamza
  • 28 januari 2021

Så funkar skivbolag [exempel: Universal Music & TEN Music]

Skivbolag har länge hjälpt artister att nå ut, genom inflytande i olika kanaler och stora investeringar. Branschen har dock utvecklats, vilket också ändrar vad skivbolagen erbjuder dagens artister. Artikeln är sammanfattad från Musikbranschpodden #100

Rollen som skivbolag

Stora skivbolag hade tidigare exklusiv tillgång till kapital och musikdistribution. Idag har deras roll utvecklats, för att fortsätta hålla sig aktuella, men det som fortfarande gör dom unika är deras artisters karriär och musik förklarar Samuel Arvidsson från Universal Music.
 

“Idag handlar det snarare om att ställa sig vid sidan med artister, för att se vad de vill göra och hur skivbolaget kan hjälpa till med att ta ut det artistiska uttrycket på fler plattformar. Teamet jobbar för att artisten ska uppnå sin fulla potential i så många delar som möjligt.”


Skivbolagen bygger alltså kontinuerligt nya kompetenser och arenor att vara aktiva inom när artister hela tiden behöver hitta nya exponeringsytor inom dagens musikbransch. Samtidigt är deras relationer med distributörer och andra partners viktiga än idag enligt Samuel.
 

“Självklart finns dessa delar kvar fortfarande. Om exempelvis ett majorbolag ringer en större partner så kan vi prata om flera artister, bidra med annat värde och trovärdighet jämfört med andra. Den skillnaden finns för att det finns en relation och en större portfölj att erbjuda.”


Deras relationer kan fördelaktligen handla om allt från att lansera appar och teama upp med livebolag till att ta ut en känsla på kanaler som YouTube och Instagram. Men det handlar alltid om vad artisten vill och att hitta ömsesidighet med plattformen förklarar han vidare.
 

“Diskussionen med våra partners kan vara fem minuter eller tolv timmar. Mycket handlar dels om vad plattformen vill uppnå samt förklara vad artisten vill uppnå kring ett projekt, för att se vart man kan kroka tillsammans. Alla på partnersidan lyssnar, men gör själva vad de vill.”

 

Major- vs. indiebolag

Samtidigt som skivbolagen utvecklas så gör även avdelningarna det, nu kan de generellt se annorlunda ut. Det kan dels bero på hur partners förändras, men även storleken av skivbolaget. Olivia Hessel från independentbolaget TEN Music Group förklarar skillnaderna.
 

“Den större skillnaden som indiebolag är att man är en mindre och egen aktör, ibland bara 1-2 personer, snarare än en del av större bolagskoncern. Majorbolagen finns på många ställen i världen med flera kontor, kan ha större budgetar och intäkter från andra marknader.“


En gemensam och viktig roll för musiksläpp på båda skivbolagstyperna är A&R, som scoutar ny talang och är involverad i den kreativa processen. De jobbar fram vad man tror låter bäst och känns rätt. När musik är inspelad och redo att släppas så kopplas flera personer in förklarar Olivia.
 

“Sen finns projektledaren, en person som blir ansvarig för den signade artisten och allt som sker i dennes karriär på skivbolagssidan. De hjälper till att lägga upp en plan kring släppet och hur det görs på bästa sätt. Den synkar med A&R och informerar även resten av teamet.”


För övrigt är det idag vanligt att skivbolag har avtal med så kallade aggregatorer, som har färdigbyggda system där man kan ladda upp sina filer till de plattformar man önskar. Sen behöver folk även hitta låtarna, en viktig del som skivbolagen kan hjälpa till med förklarar hon vidare.
 

“Det är skivbolagens stora roll, att låten får rätt synlighet och kan bli upptäckt av så många som möjligt. Detta för att dels generera pengar med också för att bygga någon slags varumärke till projektet. Här jobbar skivbolagen ofta i väldigt nära samarbete med artisten.”

 

Vägen till jobb på skivbolag

Poddgästerna i Musikbranschpodden brukar vid slutet av varje avsnitt ge sina bästa tips till lyssnarna. Här fick även Olivia Hessel dela med sig av sina tips för den som önskar börja jobba inom musikbranschen och på ett skivbolag, där vikten av branschkunskap lyfts fram.
 

“Var nyfiken och läs grejer, anmäl dig till Musikindustrins utskick. Håll dig uppdaterad kring vad som händer, hur branschen ser ut och vilka roller som finns. Hitta kanske folk som du kan ta en kaffe med och ställ frågor, alla tycker nog att det känns bra att känna sig behövd.”


Enligt Samuel Arvidsson är det viktigt att man visar initiativ, driv och tillgänglighet för att ha en framgångsrik karriär. På Universal Music är det vanligast att komma in via praktiktjänster, som han förklarar är ett effektivt sätt inom musikbranschen för att hitta nya medarbetare.
 

“Vi rekryterar mest personer med erfarenheter från angränsande branscher eller samma roller, eller så kommer man in via praktiktjänster. Praktik är den huvudsakliga vägen, ett ganska smart sätt att känna på varandra och se om man gillar att jobba med varandra.”


PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

tors 28 Jan 2021

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning