Alumni: Utvecklar tjänst för att sjunga med till originalmusik

  • DMG Education
  • 22 april 2021

Alumni: Utvecklar tjänst för att sjunga med till originalmusik

Danièl Nylander gick Music Business Developer och gjorde praktik på startupen Sing Along, utan någon tidigare branscherfarenhet. Där fick han jobb efter examen, parallellt med extrajobb på skivbolaget Ocean Music group och eget artistprojekt. Utbildningen gav honom motivation och en plats för likasinnade, vilket är en framgångsfaktor enligt honom.

Berätta lite om dig själv...

Jag heter Danièl och är 24 år, har varit musikintresserad sen jag var liten, fast mer musik-fan. När jag blev äldre så hittade jag Hiphop och kände att det var något jag brinner för, sen när jag var 12 år så började jag skriva texter i hemlighet i fyra år ungefär utan att säga till någon att jag gjorde musik överhuvudtaget, men gav alltid mina vänner tips på musik och var en stor musikentusiast. Så passionen var där, och jag visste att jag ville göra någon med musik. Men sen gjorde jag annat istället, som att jobba inom sälj, men trivdes inte efter ett tag och det var inget jag brann för - då hittade jag DMG!

Varför sökte du till Music Business Developer?

Jag visste inte exakt vad jag ville jobba med inom musikbranschen, bara någonting som har med musik att göra, och DMG var det bästa beslutet som jag tagit tror jag. För då fick man lära sig om branschen och lära känna människor som brann för musik som mig. Att ha människor runt omkring sig som strävar efter samma mål och brinner för samma saker är fett viktigt. Så att jag fick kontakt med fler såna människor genom utbildningen, vilket jag hade saknat hela min ungdom, var det viktigaste för mig tror jag. Många nära vänner har jag hittat, och kollegor om man säger så.

Du fick jobb efter examen, berätta mer!

Jobbar på Sing-along som är en karaoke/co-creation app för musiker och musikälskare, där alla kan sjunga med till originalmusik av högsta kvalité. Jag hade praktik där först, och började med att hjälpa till med allt som behövde göras. Sedan tog jag mer egna initiativ, som att lansera eget koncept i appen som hette “16 bars” och tävling ihop med skivbolaget NBL. Sen har jag även jobbat parallellt hos Ocean Music Group med sociala medier och radio pitchning i ungefär två år, men även mitt eget nystartade artistprojekt under namnet Dani-L.

Berätta hur ser en vanlig dag ut, exempel på uppgifter?

Jag börjar oftast med att gå igenom vad som behöver göras under dagen. Bland annat behöver vi uppdatera i appen med exempelvis nya videoklipp och låtar för användarna varje dag. Sen kanske om det behöver publiceras eller göras något i sociala medier. Vi försöker även hitta nya låtar som vi tror att folk kommer vilja sjunga med till och få in dom i appen, en hel del administrativt kring det. Sen allmän marknadsplanering, exempelvis kring nästa reklamkampanj eller höra av sig till olika användare. Vi spånar också mycket kring hur appen kan bli större, att göra en så bra produkt som möjligt och som folk vill använda. Nu ska vi också göra relaunch och byta namn på appen. Mycket grejer hela tiden, men även det som är kul med startup!

Vad uppskattar du med arbetsplatsen i musikbranschen?

Bara att vara i musikbranschen och få jobba med musik är guld, istället för saker som jag jobbat med innan och inte bryr mig om överhuvudtaget. Det är musik som jag har en passion för, så det är väldigt kul att kunna jobba med det. Att lyssna på musik och lägga in texter till låtar, bara det tycker jag är kul och lär mig fett mycket av det. Sen tycker jag om att det är högt i tak, flexibiliteten att kunna lägga upp jobbet lite hur man själv vill, kunna göra saker i högt tempo, genomföra idéer och strategier lite snabbare, vara delaktig och säga vad man tycker. På en startup blir det oftast inte heller en specifik arbetsuppgift hela dagarna, och personligen gillar jag att jobba mer kreativt!

Vad tar du med dig för kunskaper från DMG till din roll?

Fett mycket! Musikbranschkunskap var viktigt för mig, att kunna förstå vad som behöver göras. Sen finns skillnader kring det teoretiska och det riktiga arbetet, men jag tror att utbildningens praktiska projektbeställningar har hjälpt oss förstå problem och hitta lösningar. Det är som att företag tagit in oss för konsultuppdrag, vilket också gett oss en bra insyn. För det är lätt att prata teoretiskt om olika företag och hur de jobbar, men när man väl kommer in så ser man lite mer svart på vitt, genom nya sammanhang, att det här är en riktig bransch.

För vem passar Music Business Developer enligt dig?

Passar den som vill jobba med musik! Det är som en buffé liksom, man får ta en bit av allting, man får lära sig lite utav allt, men sen kan man även ta 10 bitar av en sak, då man kan man kan fördjupa sig i det man vill. Jag tror också att utbildningen passar en person som kan vara självgående eftersom att det är på distans, du behöver ha disciplin, ta eget ansvar och egna initiativ. Kommunikation är också viktigt tycker jag, att kunna kommunicera med människor. Men slutligen även brinna för musik, och veta att det är det man vill göra!

PS: Vill du också utvecklas inom musikbranschen? Läs mer om Yh-programmet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tors 15 Apr 2021

Sveriges mest givande utbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning