Karriär: Hjälper artister att nå lyssnare på distributionsbolag

  • DMG Education
  • 22 april 2021

Karriär: Hjälper artister att nå lyssnare på distributionsbolag

Lina Darelid gick programmet Music Business Developer och hade praktik på internationella distributionsbolaget The Orchard, där hon sen blev anställd redan innan examen. Nu hjälper hon artister och musik från hela världen att nå ut till lyssnare, som Sales & Retail Coordinator.

Berätta, vad du gör i din roll?

Kortfattat så jobbar jag med att pitcha in The Orchards artister till spellistor och olika typer av marknadsföring/samarbeten tillsammans med digitala streamingplattformar som är relevanta i Sverige och Norden. Ser till så att musiken når ut till lyssnaren på bästa sätt möjligt.

Vad är det bästa med ditt jobb? 

Det bästa med mitt jobb är att jag själv får upptäcka så mycket bra ny musik. Att jag jobbar med flera genrer och musik från alla delar av världen. Det är även fantastiskt att se när det börjar ta fart för en artist och att få följa med på resan! 

På arbetsplatsen värderar jag att vi är ett fantastiskt team där alla är väldigt öppna, varma och hjälper varandra, samt att vi har otroligt kul ihop. Det är också fint att Orchard jobbar så tätt globalt och att jag har kontakt med människor över hela världen dagligen.

Vad skulle du säga är viktiga egenskaper för din roll?

Att ha ett genuint musikintresse och aldrig tröttna på att lyssna på musik. En kunskap om alla musikgenrer, marknadsföringstrender samt ett intresse för att analysera och titta på siffror skadar inte heller. Bra kommunikation också! Känns som A och O för alla roller i musikbranschen egentligen. 

Vad tar du med dig från DMG ut till musikbranschen?

Jag tar verkligen med mig nätverket av klasskompisar, gästföreläsare, föreläsare och bolag man fick möta under utbildningen. Sen har man ju fått en fantastiskt bra erfarenhet av att jobba på distans, vilket har varit toppen att ha med sig nu under en pandemi när alla sitter hemma.

Hade du en tydlig bild av vad du ville jobba med tidigare?

Nej, inte en jättetydlig bild. Men under utbildningen var jag alltid mest nyfiken på skivbolags-delen av branschen samt independent-sidan, vilket idag reflekterar det jag jobbar med väldigt väl tycker jag.

Vem tycker du att Music Business Developer passar för?

Någon som har ett eget driv och klarar av att plugga och lära sig utan att vara på plats. Kanske har man redan ett projekt på gång, kanske har sysslat med musik tidigare på något sätt och vill nu fördjupa sig på riktigt i branschen och hur den fungerar. Mitt tips är att testa och sök in om du är nyfiken! 

Hur ser framtidsplanerna eller drömmarna ut?

Först och främst så vill jag att vi ska överleva den här himla coronan och kunna träffa varandra ordentligt igen! Just nu känns det långt bort att tänka på framtidsdrömmar utan att tänka på pandemin tycker jag. Men jag är peppad på att fortsätta utvecklas inom mitt område, kanske utforska nya områden och växa tillsammans med The Orchard. Och så vill jag gå på konsert - snälla, kan man få gå på konsert snart!

PS: Läs om fler arbetsplatser & roller med tidigare studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tors 15 Apr 2021

Sveriges mest givande utbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning