Praktik: Hjälper indiebolag & artister på ledande distributionsbolag
- DMG Education
- 24 april 2020
Amanda Stenkvist är redo för examen efter snart två år på utbildningen Music Business Developer (MBD). Just nu praktiserar hon på det globala distributionsbolaget The Orchard med en väldig bredd av häftig musik, vilket är något av det bästa med praktikplatsen enligt henne.
Kan du berätta lite om din bakgrund och mål?
På gymnasiet gick jag Samhällsprogrammet med inriktning musik, jag har alltid haft ett intresse för både det kreativa och det strategiska. Jag har sjungit i två metalband och sjunger idag i math-rock bandet Friends In Theory. I framtiden skulle jag vilja vara med och bidra till en hälsosammare musikindustri, där den mentala ohälsan inte ligger på 73%. Ett tips är att kika på Record Unions rapport om mental ohälsa!
Hur har du upplevt MBD och vad tar du med dig från utbildningen?
Mina viktigaste lärdomar skulle kunna sammanfattas i fyra områden; projektledning, marknadsföring, förståelse för musikbranschen och ett Music Business Developer-mindset. Jag har upplevt MBD som en väldigt lyhörd utbildning, för input både från branschen och eleven.
Hur har det fungerat att gå en utbildning online?
För mig har det fungerat bra, jag tror det passar de som kan fokusera på egen hand hemma och som uppskattar flexibiliteten att kunna plugga vart du vill, så länge du har internet.
Vad tycker du är viktigt att tänka på vid onlinestudier?
Mina tips är att ta vara på möjligheterna med att jobba hemifrån, ta vara på tiden du inte behöver lägga på att pendla och gör något du mår bra av. För mig har det varit ett yoga-pass på morgonen innan lektionerna. Se också till att hitta möjligheter att träffa dina klasskompisar, annars kan man sakna kontakten som man får under småpratet på rasterna, när man inte pratar om skolan. Vi har pluggat tillsammans på café, STIM Music Room eller hemma hos varandra.
Ni är ute på LIA nu, vart gör du på din praktik?
Jag gör min praktik på The Orchard, som hjälper indie-skivbolag, och nu även artister, med distribution och marknadsföring. Där får jag prova på många olika arbetsuppgifter, men sammanfattningsvis hjälper jag med kontakten till skivbolagen, att sälja in musiken vi distribuerar till t.ex. Spotify, samt att förbereda event.
Vad var viktigt för dig då du letade LIA-plats?
Jag letade efter tre saker; en hälsosam arbetsplats (med tanke på hur mycket stress det finns i musikbranschen), en plats där jag kunde få utveckla och sätta mina marknadsföringskunskaper på prov, samt en plats där jag kunde utvecklas som person.
Har du några tips på hur man får ut så mycket som möjligt av sin praktik?
Var tydlig med exakt vad du vill ha ut av din praktik, definiera det för dig själv och var tydlig med det när du pratar med din praktikplats. Var inte rädd för att be om att få jobba mer med saker du tycker är intressanta och roliga. Kom ihåg att du är där för att lära dig.
PS: Läs om fler praktikplatser & roller med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer