Möt Anders - Lärare på Music Business Development

  • Andreas Andersson
  • 1 maj 2018

Möt Anders - Lärare på Music Business Development

I veckan träffade jag Anders Häger Jönsson som är, tillsammans med Tobias Hansson, utvecklare och lärare i kursblocken Projektledning, Marknadsföring II: Digital Marknadsföring och Marknadsföring III: Analys.

Vad har du för yrkesmässig bakgrund?
Jag har sedan jag var barn haft en stor passion och intresse för populär- och internetkulturen. Jag har hämtat mycket kunskap inom ämnena själv men även studerat på universitet, bland annat socialantropologi och litteraturvetenskap. Arbetslivet har bestått av mycket. Som tonåring startade jag en av Sveriges första föreningar inom anime/manga-kulturen, därefter har jag bland annat skrivit för tidningarna Kingsize och Manga Mania, skrivit flertalet böcker (Färggladheten 2013 & Digitala Kampanjer 2011) och har arbetat som PR-konsult/projektledare på Pronto Communication. Jag har via min passion gått ”do-it-yourself”-vägen i många projekt. I över 10 år har jag varit på företaget La Vida Locash, som startats och ägs av Tobias Hansson. Vi arbetar i projekt inom musik- och mediabranschen och jag har under mina aktiva år fått bygga upp mina färdigheter inom marknadsföring och projektledning. Nu har jag och Tobias tillfället att utbilda andra inom områden som vi har stor kunskap i, det känns jättekul.

Vad är det som gör marknadsföring digitalt så spännande idag?
Mycket man gör idag är ju en sorts marknadsföring. Vare sig du är en ung kille som gillar att via Snapchat skicka en massa snygga bilder till folk är lika mycket marknadsföring som Arlas nya kampanj om sitt smör på Facebook. Jag tror vi människor idag tänker branding, omedvetet. Visst, man ”brandade” sig förr genom att till exempel ha en cool frilla eller en snygg t-shirt men du kan inte bygga eller nischa ditt personliga varumärke på samma sätt, det finns mer möjligheter. Ska man jobba inom området så måste man förstå vad exakt kanalerna har för syfte samt styrkor och svagheter. Vad finns det för strategier och hur beter sig människor där idag. Några av de faktorerna kommer jag att ta upp i kurserna.

Något extra intressant inslag du vill lyfta fram i marknadsföringskurserna?
Det går väldigt snabbt i utvecklingen och effektiva digitala marknadsföringskanaler ändras. Snapchat, Instagram och Twitter är möjligen inte ledande om några år, men förstår man grunden till varför vissa medier är effektiva och populära, varför kampanjer blir virala, vad för behov och beteende människor har i dessa kanaler kommer man förstå sitt jobb bättre. Vi kommer gå in på de idag hetaste digitala kanalerna men även de bakomliggande faktorerna som är viktiga att förstå. Till den tredje och sista marknadsföringskursen har jag och Tobias tagit fram material som vi arbetat med under en längre period. Materialet tillsammans med annan kompletterande teori beskriver en formula, ett sätt att tänka, kring ämnen som hype, branding och målgruppsanalys. Frågeställningar som “vem är mottaglig för vad?”, “varför är de det?”, “hur mixar man olika typer av värden för att skapa intresse och engagemang hos en målgrupp?”. Materialet belyser trender, hur oerhört viktiga dessa är och vad de bakomliggande faktorerna grundar sig på. Detta inom media- och musikbranschen som vi främst har jobbat mot.

Vad vill du lyfta fram i kursen Projektledning?
Ansvar och fördelning. Se till att ha 360 graders-koll, vem gör vad, känn alla i teamet och ha kontroll på alla delar. Säg hej till personen som ska göra PR och se till att ni har samma mål och effektiv kommunikation. Ett projekt har fler människor inblandade, det spelar ingen roll om du gör ett bra jobb, du måste se till att andra också gör ett bra jobb, med andra ord ha en 360-koll.

 Några tips för att utvecklas som person i musikbranschen?
”Trial and error”, ibland går det vägen och ibland misslyckas man men då är det bara att lära sig och gå vidare, låter som en klyscha men jobba hårt. Läs mycket! Surfa mycket på Internet! Läs böcker om folk som jobbar eller har jobbat i de områden du vill befinna dig i.

Dela

Andreas Andersson

Andreas Andersson

mån 11 Nov 2019

Viljan att lära ut och hjälpa andra i deras resa har alltid funnits där. Vi drivs utav att hjälpa andra i deras resor och karriärer, genom nyfikenhet och ödmjukhet.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning