Praktik: Från onlineföreläsning till anställning innan examen på The Orchard
- Andreas Andersson
- 1 juli 2019
Här fångar vi Lina Darelid, student på Music Business Developer, för att höra om nuvarande praktikperiod. Hon har under programmets gång fått möta flera olika externa föreläsare från branschen vid varje kurs, för att ta del av praktiska kunskaper och erfarenheter - helt online. En utav dessa branschpersoner var Nikoo Sadr från The Orchard, under kursen Digital Marknadsföring. Detta enkla e-möte ledde vidare till hennes mål, innan examen!
Lina, berätta lite om dig själv!
Jag kommer från Göteborg och har alltid haft ett enormt musikintresse, som kickade igång på riktigt när jag började spela trumpet som 6-åring. Utbildningsmässigt har jag studerat jazz på Kävesta Folkhögskola, läst musikproducent på Musikhögskolan i Malmö och nu då Music Business Developer på DMG Education. Vid sidan av studierna har jag arbetat som musiker och även byggt upp en liten studio i Malmö med tre vänner, som har fått namnet Igloon Studio (på grund av noll värme i byggnaden) där jag även har gjort en del mixningsjobb som producent.
Vad gör du nu och hur hamnade du där?
Jag har flyttat upp till Stockholm nu och gör min praktik på distributionsbolaget The Orchard, vilket är svinkul! Jag kom i kontakt med dom när min nuvarande handledare Nikoo Sadr höll en föreläsning om digital marknadsföring hos oss förra våren. Jag tyckte att föreläsningen var bra, företaget lät spännande och Nikoo själv verkade superskön så jag hörde av mig till henne helt enkelt. Jag fick även hjälp av en annan föreläsare vi hade, Hugo Scherman, som rekommenderade The Orchard för mig och rekommenderade även sedan mig för dem - vilket jag är väldigt tacksam för!
Vad letade du efter i din praktik?
Jag hade egentligen inte bestämt mig för vilket område inom musikbranschen som jag ville arbeta inom, utan det viktigaste för mig var att jag klickade med handledare och företag samt kände att jag kunde göra ett bra jobb på stället som jag till slut skulle hamna på. Det var dessutom ett plus i kanten om det inte var ett för stort företag/kontor, eftersom det kändes trevligare för en "ny i branschen"-person som jag.
Vad var det som lockade med The Orchard?
Det som lockade var framförallt att de jobbar med independentbolag! Det känns som ett solidariskt företag, som finns till för musiken och inte för pengarna. Det är viktigt för mig. Det är också fett att The Orchard är små men samtidigt stora så att säga. Vi är endast fyra personer här i Stockholm, men väldigt många fler utspridda i hela världen. Jag har daglig kontakt med folk från massa olika länder, vilket är riktigt lärorikt och ger perspektiv på musikbranschen som annars är väldigt centrerad kring US.
Vad får du göra dagligen i din roll?
Jag jobbar främst med något som kallas för retail, där vi varje vecka pitchar The Orchard's prioriteringar till de största streamingtjänsterna. Det tar upp det mesta av min tid. Förutom det jobbar jag en del med digital marknadsföring. Hm, uppgifterna innebär allt från att skriva nyhetsbrev och fylla i olika dokument till att lyssna på musik som ska släppas och gå på konserter.
Vilka insikter har du fått och vad är ditt mål?
Att musikbranschen växer och att det händer otroligt mycket hela tiden, det är fett! Att jag, trots att jag lärt mycket på DMG, fortfarande lär mig något nytt varje dag vilket är intensivt och kul! Helt ärligt så var målet att min praktikplats skulle leda till jobb inom musikbranschen, på ett eller annat sätt. Jag nådde det målet, är otroligt glad över att få bli en del av The Orchard-gänget på heltid från och med Juni!
Stort grattis till kommande anställning önskar team DMG!
Hör mer om The Orchard i Musikbranschpodden #62 med Nikoo Sadr.
PS: Läs om fler praktikplatser & roller med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer