10 minnesvärda framsteg under året som gick & framåt för DMG Education

  • DMG Education
  • 16 februari 2024

10 minnesvärda framsteg under året som gick & framåt för DMG Education

Det är med stor glädje och stolthet som vi blickar tillbaka på det gångna året hos DMG Education - ett år som kantats av inspirerande samarbeten, spännande evenemang och grymma prestationer. Här är några av de mest minnesvärda ögonblicken från 2023:

 

1. Utbildningen “Music Business Developer”:

Ett stort erkännande för vår utbildning Music Business Developer var att vi fick godkänt för ytterligare tre starter av Myndigheten för yrkeshögskolan. Sen är vi också lite extra stolta över att en av våra tidigare studenter, Leroy, som gått utbildningen även utsetts till "Top 20 under 30 år" inom den skandinaviska musikbranschen.

 

2. Engagerande mentorsprogram för studenterna:

Vårt mentorsprogram fortsätter att vara en hörnsten i vår utbildning “Music Business Developer”. Med ett flertal engagerade mentorer från den verkliga musikbranschen så kunde vi återigen erbjuda våra Yh-studenter ovärderlig vägledning och stöd för deras karriärresor.

 

3. Vidareutveckling av egna onlinekurser:

Efter noggranna enkätutskick och djupgående intervjuer under föregående år så har vi ambitiöst planerat inför utvecklingen av vårt egna kursutbud under 2024, där vi kommer att lansera nya spännande och efterfrågade onlinekurser. Vi kommer sträva ännu mer efter att tillgodose olika kunskapsnivåer och behov, för att göra utbudet ännu mer mångsidigt och anpassat.

 

4. Musikbranschpodden - en fortsatt källa till kunskap:

DMGs uppskattade podcast Musikbranschpodden har under året varit en kraftfull plattform för insikter och inspiration. Med stolthet släppte vi inte mindre än 31 avsnitt där 34 spännande gäster delade med sig av sina unika perspektiv och erfarenheter från musikbranschen. Dessutom har vi genomfört undersökningar för vidareutveckling av podcasten och dess format med spännande nyheter, fortsätt lyssna för att hålla er uppdaterade och inspirerade av branschens främsta aktörer!

 

5. Rapporten "Musikbranschens kompetens & utveckling":

Tillsammans med vår förening “Musikbranschutbildarna” har vi aktivt bidragit till framtagandet av årets rapport "Musikbranschens kompetens & utveckling" - vilket understryker vår dedikation till att ständigt utforska branschens behov och framtid.

 

6. Utbildningssamarbete med SAMI för app-lansering:

DMG har tillsammans med SAMI tagit fram en utbildningssatsning för att stärka medlemmarnas branschkunskaper. Utbildningen, som fått namnet “Power Up”, finns integrerad i SAMI:s nylanserade app - som ger medlemmarna bättre överblick över sin musik och ersättningar, samtidigt som den erbjuder enkla och underhållande utbildningar om rättigheter och möjligheter inom musikbranschen. DMG har levererat både koncept och innehåll, med fortsatt samarbete framåt för fler utbildningar till appen.

 

7. Företagskursen "Label Rights" med Ifpi Sverige:

Efter att ha drivit företagskursen "Label Rights" under flera år i samarbete med Ifpi Sverige, musikbolagens rättighets- och branschorganisation, så har vi fått åtagandet att förnya utbildningen och dess struktur för att kunna fortsätta erbjuda kontinuerlig och aktuell kompetensutveckling till de branschanställda på skivbolagen i Sverige.

 

8. Musikmässan "You+ Music" i Stockholm och Göteborg:

DMG deltog även i den tredje upplagan av eventet You+ Music, som denna gång hade över 1000 deltagare. Initiativet, som startats av Ifpi Sverige och Fryshuset, strävar efter att göra musikbranschen mer tillgänglig för unga talanger. Mässan, med Live Nation och Spotify som huvudpartners, erbjuder gratis deltagande. Evenemanget inkluderade bland annat panelsamtal, seminarier, workshops och liveframträdanden. Nytt för detta år var dock att det även skedde i Göteborg, där även DMG självklart följde med för att nå fler med utställning.

 

9. Kursen “Music Management” med Fryshuset folkhögskola:

Efter framgångsrika omgångar under året av digitala kursen “Music Management”, som är en del av You+, så kommer DMG Education fortsätta leda kursen tillsammans med Fryshusets folkhögskola framåt. Varje kurstillfälle berikas av insiktsfulla samtal med ledande experter från musikbranschen, med syfte att ge bättre förutsättningar för unga att ta sig in i musikbranschen - oavsett kön, hudfärg eller postnummer.

 

10. Festival & sponsor - Popkollo

Popkollo är en icke vinstdrivande organisation med superviktiga värderingar, som riktar sig till alla tjejer och transpersoner som älskar musik. Inte bara deltog vi på DMG med bland annat panelsamtal i årets festival "Popkollo: Together", utan vi tog även nästa steg till att bli sponsorer för just Popkollo, vilket känns som en naturlig förlängning av vårt engagemang för att främja jämställdhet och jämlikhet bland framtidens talanger.

 

Det har varit ett oerhört framgångsrikt år för DMG Education, och vi ser med spänning fram emot att bygga vidare på dessa framgångar under det kommande året. Ett stort tack till alla som har varit en del av vår resa och stöttat oss på vägen. Tillsammans fortsätter vi att utveckla framtidens musikbransch!

 

/Team DMG

 

Dela

DMG Education

DMG Education

fre 16 Feb 2024

Utbildar framtidens musikbransch

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning