LIA: Förverkligar drömmar inom livebranschen med eget bolag

  • DMG Education
  • 22 april 2020

LIA: Förverkligar drömmar inom livebranschen med eget bolag

Emelie Johansson har länge studerat olika delar av musik, och trodde sig vara klar efter en kandidatexamen. Hon insåg snabbt att det fortfarande fanns mer att lära när hon började utbildningen Music Business Developer (MBD), där hon även förverkligat sina drömmar genom att starta eget bokningsbolag och praktisera (LIA) på Sveriges ledande bolag inom liveunderhållning.

Hur skulle du beskriva dig själv?

Jag kommer från en skolad bakgrund inom musik, från musikskola som barn till universitet med kandidatexamen i Musikproduktion. Resan från det kreativa och eget skapande till att rikta in sig på business-delen av branschen har varit lång och otroligt rolig, men ofta även tuff. När jag sedan började på DMG så startade jag även ett eget bokningsbolag, en otrolig pepp att förverkliga den drömmen jag haft sedan 2016. Jag ser mig själv jobba inom live på något sätt i framtiden!

Vad bär du med dig från utbildningen?
Jag kommer ihåg att när jag började på DMG, så tänkte jag “vad finns det kvar att lära sig inom musik?” Men det fick jag äta upp. Jag har lärt mig så otroligt mycket mer under dessa år, vilket jag bara kunde drömma om. Det har varit en magisk kemi i klassen, där jag funnit vänner för livet och vi har fått ta del av några av musikbranschens mest inflytelserika personer som föreläsare som lärt oss saker och delat med sig av ovärderliga kunskaper. Det viktigaste jag lärt mig är branschens alla delar som jag fått ännu bättre inblick i nu, samt att hur hårt arbete lönar sig - livets läxa.

Utbildning online, hur har du upplevt det? 
Jag tycker att det har fungerat jättebra att gå en onlineutbildning. Det är såklart lite skillnad från att gå på en fysisk skola, det är mycket frihet under eget ansvar. Ju mer man engagerar sig i utbildningen, både med frågor till föreläsare och bra arbeten i varje kurs, ju mer får man tillbaka. Enligt mig passar nog denna utbildningsform bäst personer som har ett eget inre driv, och som kan ta mycket eget ansvar. Passion och vilja är det viktigaste, då är det inga problem.

Du är ute på LIA nu, vart gör du på praktikplatsen? 
Jag är inom agentverksamheten på Blixten & Co, vilket passar mig perfekt! Agenterna bokar spelningar till artisterna som de jobbar med, planerar in deras turnéer, håller ständig kontakt och möten med artistens skivbolag och management kring exempelvis nya releaser, nya turnéer och spelningar. På ett möte kan man bestämma allt från scenkläder, rekvisita på scenen till mer praktiska saker eller lyssna på kommande releaser. Kontakten med artistens alla bolag är otrolig viktig. Det ingår även möten med nya artister som eventuellt ska signas, samt att gå på mycket spelningar och nätverka. Jag hade dessutom turen att få vara med i produktionen av Melodifestivalens final på Friends Arena, då Blixten & Co är en del av produktionen som samarbetspartner. Det är en magisk arbetsplats helt enkelt, med bra blandning mellan det administrativa och det kreativa som jag gillar. 

Hur tänkte du i ditt val av LIA-plats?
Jag ville praktisera på ett boknings/produktionsbolag, då jag riktat in mig på just livebranschen de senaste åren. Sedan ville jag prova på att vara på ett stort bolag, då jag testat på att vara på mindre bolag tidigare. Så det var främst vad jag letade efter. Jag ville även vara på en plats med spännande vardag och drivna människor, där de har passion för det dom gör och alltid ger allt. Jag är själv en sådan, så ville jag vara på en praktikplats som matchade min personlighet. Jag hade dessutom kontakt med några på Blixten sedan tidigare, främst min handledare, som även hjälpt mig med mitt egna bokningsbolag. Så vägen in till just Blixten & Co var ganska naturlig för mig.

PS: Ansök till årets Music Business Developer senast Onsdag 29 April - med start hösten 2020!

Dela

DMG Education

DMG Education

ons 22 Apr 2020

DMG Education är Sveriges ledande utbildningsföretag inom musikbranschen, med fokus på onlineutbildningar kring Music Business.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning