LIA: Balanserar egen artistkarriär med andras på globalt musikförlag

  • DMG Education
  • 20 april 2020

LIA: Balanserar egen artistkarriär med andras på globalt musikförlag

Johanna Ekholm har alltid varit kreatör och pluggat musik under hela sin skoltid, fram tills hon upptäckte programmet Music Business Developer (MBD). Nu hjälper hon andra kreatörer genom praktik (LIA) på det globala musikförlaget BMG Rights Management, parallellt med sin egna kreativa karriär.

Berätta lite om dig själv, vem är Johanna?

Jag har studerat musik från årskurs 6 till gymnasiet, följt av tre års studier med sång i ensemble på olika folkhögskolor i Stockholm. Idag jobbar jag som frilansande sångare, låtskrivare och independent artist. I framtiden jobbar jag på förlag, samt fortsätter vara kreatör. 

Vad tar du med dig från utbildningen MBD? 
Jag har fått ett mer hållbart tänk kring mitt egna skapande, samt en massa grymma verktyg att använda som independent kreatör. Det viktigaste jag tar med mig är en betydligt större förståelse för branschens ekosystem, och ett uppvaknande av mitt personliga entreprenörstänk som musiker. 

Hur har det varit att gå en utbildning online? 
Det har fungerat hur bra som helst. Utbildningen har varit smidig och praktisk samtidigt som en känt sig väldigt fri. Ett tips skulle vara att söka till MBD, gör det ba! 

Nu är ni ute på LIA, var gör du din praktik? 
Jag har min praktik på BMG Rights Management (Scandinavia) där jag gör lite allt möjligt inom publishing. Om jag skulle summera det så är min funktion på BMG att hålla i kommunikationen mellan vår A&R och Copyright, genom att sammanställa splittar från låtskrivare och administrera dessa till de olika stegen i företaget (som exempelvis synk). Att hålla koll på nya releaser från företagets alla möjliga co-pubs, vilket är lite utav ett detektivjobb. Har även hand om våra sociala mediekanaler. 

Vad gjorde att du valde just den LIA-platsen? 
Jag visste att jag ville jobba nära låtskrivare, eftersom jag ser dem som grunden till hela musikbranschen. Därför sökte jag mig till olika förlag som jobbar med låtskrivare och deras rättigheter. De personerna som jobbar på BMG har spetskompetens inom sitt specifika område, vilket jag verkligen ville åt på en LIA-plats. Sen fick jag en så otroligt god magkänsla under intervjun, kände att jag skulle kunna bli en i gänget, vilket också spelar stor roll för mig. 

Hur ser en vanlig dag ut?
Varje morgon har vi ett möte där vi bollar saker som kommit upp, samt informerar vad vi har för prio under dagen. Sen är det mycket olika typer av administrativt jobb som exempelvis; registrera låtar, förnya avtal, kommunicera med våra låtskrivare samt kommunicera med Co-pubs. 

Har du några tips på hur man hittar rätt LIA? 
Gå mycket på magkänslan man får på intervjun. Det viktigaste skulle jag säga är drivet och passionen för jobbet hos kollegorna. Att jag valde praktik med det tänket är jag så glad över idag!

Hur tror du att erfarenheterna från LIAn kommer att förbereda dig för arbetslivet?
Den har förberett mig väl för en anställning med ett större helhetstänk gällande vad som behövs göras för att få ett förlag att rulla.

PS: Ansök till årets Music Business Developer senast Onsdag 29 April - med start hösten 2020!

Dela

DMG Education

DMG Education

ons 22 Apr 2020

DMG Education är Sveriges ledande utbildningsföretag inom musikbranschen, med fokus på onlineutbildningar kring Music Business.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning