LIA: Lär sig tänket bakom marknadsföring av musik

  • DMG Education
  • 26 maj 2021

LIA: Lär sig tänket bakom marknadsföring av musik

Axel Lindroth började på DMG direkt efter gymnasiet, och ser programmet Music Business Developer som ett bra sätt att bygga grundlig förståelse för musikbranschen. Nu spenderar han sin praktikperiod på att lära sig allt om betald marknadsföring kring olika musikprojekt på digitala byrån Vast & Awesome, med Sebastian Lindroth Ahl - som även är med ledningsgruppen på DMG.

Berätta lite kort om dig själv?

I huvudsak är jag låtskrivare och producent, och började kanske när jag var 12-13 år. Men musik har inte alltid varit naturligt för mig, och ingen i familjen som håller på med det.

Det är en konstig grej som jag har för mig i livet, att istället för att använda det som kommer naturligt till så dras jag till det jag inte förstår och vill lära mig mer om det.

Jag har väl mer gillat matte och såna grejer tidigare, lite nördig på det hållet. Jag tyckte dock att den tekniska aspekten av musik var cool, sen utvecklades det till att allt det där flummiga som inte riktigt går att ta på blivit mer intressant.

Berätta om din resa till DMG och MBD?

Jag är fortfarande väldigt ung och kom till DMG direkt efter gymnasiet, har liksom aldrig jobbat eller tagit mig in i en bransch. Så för mig har det varit en väldigt nyttig utbildning på det sättet. 

Genom att komma in på DMG så har jag fattat vad som efterfrågas, varför man gör olika saker och hur branschen är kopplad till skaparen. Fick svar på så många frågor som jag aldrig tänkt på att ställa!

När folk frågar vad jag tycker om DMG, så brukar jag säga att oavsett vad du har för erfarenhet så kommer du ha en jävligt bra grund att stå på och förståelse för vart musikbranschen kommer ifrån, varför det ser ut på ett visst sätt, vilka saker som absolut kommer behöva förändras och vilka som inte behöver förändras.

Hur har det funkat att gå en onlineutbildning?

Det har varit jävligt skönt, speciellt nu, corona-anpassat på en gång! Jag kommer dock ihåg att det var lite konstigt med första lektionen, men sen blev det bättre än vad jag trodde att det skulle vara faktiskt, och extremt skönt med flexibiliteten.

Det kräver lite egen disciplin, men har man det så kommer man nog gilla det här väldigt mycket. Man kan i princip vara vart som helst. Jag vet att folk liksom varit på hotellrum utomlands, och deltagit på lektionerna.

Berätta lite om din praktikperiod?

Jag praktiserar hos Sebastian Lindroth Ahl och hans lilla digitala byrå Vast & Awesome. Det var lite osäkert med jobb när jag sökte praktik hos honom, men har sen fått ett antal projekt som jag blivit delaktig kring, framförallt ett internationellt artistprojekt som heter Boy Destroy med sin första EP. Så det har varit administrativa uppgifter kring det, mycket fokus på en slags digital infrastruktur.

Sen har jag också på eget initiativ velat vara involverad i tänket, hela tiden lära mig hur han tänker. Liksom vad man ska lägga energi på och hur man ska prioritera saker, där har jag bara försökt snappa upp hur han resonerar och varför. Ställer nog jobbiga frågor hela tiden tror jag när jag har chansen, men däremot har han aldrig dumförklarat mig. 

Under praktiken ska man dessutom ha ett projekt som man själv är projektledare över. Så nu har det blivit att jag sköter lite management åt en artist, som jag först bara proddade åt. Nu blir det något som jag kan involvera i praktiken, då vi ska ha en del kommande släpp, och bolla kring med Sebastian.

Vad tar du med dig från praktiken?

Jag tror att det är erfarenheten. Jag har fått mycket bättre koll på när man gör olika saker, framförallt betalda kampanjer. När det lönar sig att göra det, vilken budget som behövs, och hur det kan spegla sig i resultaten.

Sen också hur man får fångar uttrycket i branding och marknadsföring tycker jag är sjukt intressant, hur det sitter ihop med musiken och artisten. Från hur artisten ser ut och klär sig till vilket typsnitt som används och hur musiken låter. Hela det samspelet tycker jag är sjukt intressant, att skapa grejer som känns emotionella.

Tar med mig mycket egentligen från praktiken, med olika riktiga exempel och variabler. Men bara möjligheten att kunna fråga Sebastian om saker har varit grymt, sen något som han säger hela tiden och som jag också tar med mig är “better done than perfect”.

 

PS: Läs om fler praktikplatser & roller med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tis 25 Maj 2021

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning