Praktik: Fick följa ett vinnande Mello-bidrag med teamet på Emperial
- DMG Education
- 29 mars 2025

Med en bakgrund inom ideella kulturprojekt i Halmstad och en stark passion för musik, studerar Hanna Rafstedt nu Music Business Developer på DMG. Under sin LIA/praktik på Emperial får hon arbeta med allt från releaseplanering och marknadsföring till publishing och varumärkessamarbeten – hon var dessutom på plats när teamets låt tog hem vinsten i Melodifestivalen 2025.
Berätta kort om din bakgrund innan DMG, och varför musikbranschen?
Jag har alltid varit en kreativ person med en passion för musik – både genom att sjunga och skriva egna låtar. Samtidigt har jag alltid älskat att arbeta med andra kreatörer och hjälpa till att driva projekt framåt. Innan DMG var jag engagerad i flera ideella kulturprojekt i Halmstad, där jag fick möjlighet att kombinera min kärlek för musik med att skapa plattformar och möjligheter för andra inom kulturen. Så när jag såg att det fanns en utbildning med fokus på musikbranschen kändes det som rätt plats för att kunna jobba med kultur på heltid.
Vad lockade dig till att göra praktik på just Emperial?
Jag drogs till Emperial eftersom de täcker flera viktiga delar av musikbranschen och står på tre ben – label, publishing och brand partnership. Det ger mig en bred inblick i branschen och möjligheten att lära mig lite av allt, vilket är precis vad jag ville få ut av min praktik. Jag tycker om att arbeta både kreativt och strategiskt, och på Emperial får jag chansen att utvecklas inom flera områden samtidigt som jag bidrar till att driva spännande projekt framåt.
Vad innebär din roll där och vad jobbar du med om dagarna?
På Emperial arbetar jag brett inom just deras tre verksamhetsområden – label, publishing och brand partnerships. Mina uppgifter varierar från att hjälpa till med releaseplanering och marknadsföring för artister, till att researcha och skapa content för sociala medier. Jag är också involverad i att identifiera potentiella samarbeten mellan varumärken och artister samt stötta i administrativa uppgifter inom publishing. Det är en dynamisk roll där jag lär mig mycket nytt varje dag.
Hur var det bakom kulisserna när ert bidrag vann Melodifestivalen?
Det var otroligt kul att följa Emperials resa i Melodifestivalen, inte minst med KAJ som vann. Jag är väldigt tacksam över att jag fick följa med och se processen på plats - man förstod verkligen vilket stort engagemang och jobb som ligger bakom varje bidrag. Samtidigt som det var en nervös stämning bakom scenen, så var det en familjär känsla med mycket samarbete - även mellan olika bolag. Jag är väldigt imponerad av teamets hårda jobb som lett till en vinst i Melodifestivalen 2025!
Hur har utbildningen hjälpt dig i rollen på Emperial?
Utbildningen har gett mig en stark grundförståelse för musikbranschens olika delar, vilket har hjälpt mig mycket på Emperial. Särskilt kurser inom digital marknadsföring, projektledning samt PR & kommunikation har varit värdefulla, eftersom jag direkt kunnat applicera den kunskapen i praktiken. Även att ha arbetat med case studies och projekt under utbildningen har gjort att jag känt mig förberedd på den verkliga arbetsmiljön. Dessutom har alla nätverksmöjligheter genom DMG varit en stor tillgång för mig.
PS: Läs om fler praktikplatser eller arbetsplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer