LIA: Utforskar skapandet av virala låt-kampanjer på byrå

  • DMG Education
  • 20 april 2021

LIA: Utforskar skapandet av virala låt-kampanjer på byrå

Ilektra Trikili har stått på scen och sysslat med musik sedan barnsben i hemlandet Grekland. När hon kom till Sverige så utvecklades detta till en artistkarriär, och en vilja hjälpa sina artistvänner. Nu har Ilektra byggt större kunskap kring musikbranschen genom programmet Music Business Developer, och lär sig utveckla kreativa kampanjer på sin praktik hos välkända marknadsföringsbyrån Creed Media.

Hej Ilektra, berätta lite om din bakgrund!

Jag har varit verksam inom musik sedan barnsben och fick stå på scen som väldigt ung. Jag växte upp i Grekland och där var det mycket teater, poesi och musik. När jag kom till Sverige så började jag skriva låtar och spela in mina egna melodier, samt började en musiklinje i skolan. Musik var alltid något jag ville göra, men branschen är ganska utmanande. Kände att jag vill förstå den bättre, och inte vara en artist utan kunskap. Men inte bara för mig själv, för jag umgås också med artister och ser hur mycket okunskap som egentligen finns kring grundläggande saker som verkligen kan sakta ner en artist i längden. Då hittade jag DMG!

Hur upplevde du Music Business Developer?

Väldigt lärorikt, jag hade inte varit lika kunnig i vissa saker som jag är idag. Man kan lära sig mycket genom Google eller Youtube - men man får inte dom kontakterna, den tydliga strukturen, platsen att diskutera med andra, bolla idéer och prata med lärare som har erfarenhet.

Du är ute på praktik nu, berätta mer!

Jag sitter hos byrån Creed Media och jobbar främst inom Campaign Operations - där vi samarbetar mycket med skivbolag som exempelvis Warner, Universal och Sony. Vanligtvis får vi in en låt som de vill marknadsföra, och Creed hjälper till med det. Jag har fått lära mig lite olika processer, kring exempelvis hur man hittar kreatörer på Tiktok, göra strukturerade listor, tänka utanför ramarna, kommunicera med kund, förhandla kring priser, fixa rapporter och skicka resultaten till kunden så att de får se hur kampanjen har gått. 

Vad tycker du är roligast på praktiken?

Den kreativa aspekten, att se hur man arbetar med låtar och hur man kan tänka utifrån en låt. Exempelvis vilken målgrupp som passar, vilket content som funkar och sen utifrån det hitta lämpliga kreatörer. Jag tycker den processen är väldigt intressant, när en låt är ganska liten och så gör man en kampanj som gör att den blir viral. Det har ju varit en del virala kampanjer här på Creed, vilket jag tycker är väldigt imponerande och inspirerande. Sen har vi även dagliga “creative sessions” som jag tycker är sjukt roligt. Det handlar ofta om hur vi kan marknadsföra en låt, och då gäller det även att vara uppdaterad inom trender.

Vilka insikter har du fått och vad vill du bli bättre på?

Det har varit lite personliga utmaningar med att använda Tiktok både i arbetslivet och i privatlivet, det kan nämligen bli lite för mycket och stressigt om man inte sätter gränser. Men det är ingen annans fel, utan behöver bara själv bli bättre på att sätta begränsningar. Sen är Tiktok en ganska rolig app när man kommit in i det, men det beror på hur man ser på det.

Hur tror du praktikerfarenheten kommer hjälpa din karriär?

Genom att bli uppdaterad kring trender och vad som funkar just nu, men har också lärt mig våga tänka mer långsiktigt. Det här kanske funkar just nu, men tänk om det inte är lika populärt om ett år, vad gör man då? Sen får jag även erfarenhet inom mer grundläggande och administrativa saker, exempelvis göra kontrakt och annat som jag aldrig behövt göra tidigare. Jag är också väldigt tacksam för kontakterna som jag fått här, alla är otroligt fina och hjälpsamma hittills!

PS: Läs om fler praktikplatser med studenter från 2-åriga programmet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tors 15 Apr 2021

Sveriges mest givande utbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning