Praktik: Utforskar framtidens musikbransch med fokus på AI-musik

  • DMG Education
  • 26 mars 2025

Praktik: Utforskar framtidens musikbransch med fokus på AI-musik

Med över 25 års erfarenhet både på scen och bakom kulisserna, driver Jan George Diky nu ett projekt kring AI-musik inom ramen för företaget Medium Snare. Under sin LIA/praktikperiod på Music Business Developer har han gått all in på att utforska framtidens möjligheter med generativ AI inom musikbranschen – och ser DMG som ett viktigt komplement till sin karriär.

Vad har du för bakgrund innan DMG?

Jag har sysslat med musik sedan barnsben då min pappa var en professionell trummis, och fick mitt första stora gig när jag var 15 år på Stockholm Pride 1999. Sedan dess har jag varit min egna manager, bokningsagent, turneledare och skivbolag. Trots mina 25 års erfarenhet så blir man aldrig fullärd, då saker förändras fort och det finns alltid så mycket mer att ta till sig och lära sig, därför sökte jag till DMG och utbildningen Music Business Developer. Den är heltäckande, kunskapsgivande och jag har också lärt mig otroligt mycket nytt från våra kursledare som är i världsklass. Detta är en utbildning som är utmanande, tankeställande och en frisk vind in i det gamla med en röd tråd att tänka nytt och utvecklande - Sök!

Vad jobbar du med under din LIA?

Jag är inkopplad i företaget Medium Snare, där jag leder ett separat utvecklingsprojekt inom AI med fokus på möjlighet istället för hot. Min roll som medgrundare av projektet är att analysera marknaden, jobba med sökoptimering, optimering av prompts och generativ AI-musik med målet att hitta sätt att kunna använda AI till en positiv kraft i musikbranschen. Att hitta sätt där AI gör något som inte finns idag. Jag vet inte hur mycket mer jag får berätta än, men detta borde nog ge en liten hint om ambitionen med denna spännande resa;)

Hur ser en vanlig dag ut för dig?

Min roll är ganska omfattande då jag leder projektet. Det handlar om att tillsammans sätta visionen, målen och affärsplanen. Sen är mitt dagliga jobb att själv bygga och förbättra processen för genomförandet. Målet är att bryta ny mark och praktiskt testa om vi hittar hållbara och bra affärsmodeller inom AI-musik, som ett lab och testarbete. Jag ägnar mig heltid åt detta under praktiken, men även efteråt om det går bra. Jag börjar ofta min dag med att se vad som trendar, något som hänt, analyserar marknaden på vad som söks på mest, sedan så samlar jag idéer, tankar och sätter det i en produktionsprocess med hjälp av AI. Vi bollar tankar, ideer, genereringar med varandra nästan dagligen och diskuterar vad som funkar och inte, med feedback och utvecklingsmöjligheter man kan göra annorlunda. Snart lägger jag till mer dagliga uppgifter i form av distribution, SoMe ads, optimering och mer…

Hur har DMG:s utbildning hjälpt dig i projektet?

Jag tycker DMG har hjälpt mig ganska mycket med att tänka om, tänka nytt och kunna kliva in i olika roller med jobb-hatten på. Att ta till sig nya metoder och arbetsflöden istället för att vara skräckslagen av dem, vilket halva branschen kanske är nu. Resan har precis börjat, och är man inte med i svängarna så hamnar man efter och faller antingen av eller bort.

Vad tycker du är mest spännande med AI inom musik just nu?

Den stora million dollar-frågan! Jag tror att AI kommer spela en stor roll i framtiden, och inte bara inom musikbranschen, utan inom alla branscher. Den kommer inte att ersätta den fysiska personen, men vara en hjälpreda för snabbare och effektivare leverans/utförande. Detta gäller allt ifrån att bolla idéer, förslag och arbetsflöden till att vara ett hjälpmedel för att bygga företag och förhoppningsvis framgång med strategiskt tänk och heltäckande analys. AI kan utföra saker på sekunder som kanske tar människan någon vecka eller två. Vi befinner oss just nu vid en vändpunkt, som vi gjorde 1995 med internet och sökmotorers spridning. Vid millennieskiftet utvecklades CD-skivan till mp3-nedladdning, och nu med AI:s utveckling blir det som ett övertag av hjärnmuskeln. Det är spännande tider att vara i “the front seat” och omfamna denna övergång för att inte hamna efter i baksätet och gå omkull.
 

PS: Läs om fler praktikplatser eller arbetsplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

ons 26 Mar 2025

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning