Praktik: Från Göteborg till Berlins klubbliv med ikoniska labeln Stil vor Talent
- DMG Education
- 28 mars 2025

Med en passion för elektronisk musik och rötterna i Göteborgs undergroundscen så tog Julia Pieta steget till Berlin – Europas nav för klubbkultur. Som student på Music Business Developer så gör hon nu sin LIA/praktik på Stil vor Talent, där hon arbetar med allt från releaseplanering och merch till sociala medier och events. Här berättar hon bland annat om vardagen på ett internationellt skivbolag, och viljan att stärka kvinnors position i scenen.
Hur väcktes ditt intresse för musikbranschen?
Musik har alltid varit en stor del av mitt liv, mycket tack vare min mamma. När jag träffade min pojkvän, som är producent, drogs jag ännu djupare in i musikvärlden. De senaste tre åren har vi båda varit aktiva inom elektronisk musik – jag började DJ:a, vi producerade tillsammans och spelade på fester i Göteborg. Det var där passionen tog fart på riktigt, och det var också det som fick mig att vilja söka till DMG. Jag ville få verktyg för att kunna hjälpa både mig själv och andra runt omkring mig att ta nästa steg inom musikbranschen.
Varför valde du Stil vor Talent i Berlin för din praktik?
Jag visste tidigt att jag ville göra praktik i Berlin, det är en självklar plats om man är intresserad av elektronisk musik. Scenen här är mycket mer etablerad och jämställd, det märks tydligt att det finns fler kvinnor både på och bakom scenen, vilket inspirerar mig. I Sverige är vi inte riktigt där ännu, men det blir bättre.
Stil vor Talent har alltid varit ett drömnamn för mig och många andra inom scenen. Det är ett etablerat och respekterat bolag som står för kvalitet, autenticitet och ett starkt visuellt uttryck. Jag märker att många artister ser det som ett mål att någon gång släppa via dem. De har en bred katalog och ett tydligt communitytänk som gör dem unika. Via en kontakt fick jag tag i mailen till deras VD, skickade ett personligt brev och CV – och det gick hem!
Vad får du göra på din praktik?
Jag arbetar främst med label management och sociala medier. Det handlar om att förbereda releaser, se till att all musik finns och fungerar på rätt plattformar – särskilt SoundCloud som är väldigt viktig inom vår genre.
En stor del av min tid har gått till att ta fram ett nytt koncept för deras TikTok och YouTube Shorts, där jag försöker hitta sätt att nå en yngre målgrupp utan att tappa den trogna publiken. Det har varit en utmaning men också väldigt kreativt och roligt.
Jag har också fått ett eget projekt där jag hjälper en av deras artister med att planera en musikvideo och söka finansiering. Jag jobbar även med idéer som exempelvis hållbar merch inför bolagets 20-årsjubileum.
Dessutom har jag varit med och arrangerat events - där jag varit med och planerat, riggat, tagit emot artister och varit på plats hela natten. Det är otroligt lärorikt.
Vad har varit mest lärorikt?
Att inget kommer färdigpaketerat. Jag trodde att jag skulle få tydliga instruktioner, men istället kastas man in och får lösa saker själv. Det var stressigt i början, men samtidigt väldigt utvecklande, och nu uppskattar jag det. Det har verkligen lärt mig att tänka själv, ta ansvar och hitta lösningar på kreativa sätt i allt jag gör – även utan facit.
Har utbildningen hjälpt dig på något sätt?
Jättemycket! Jag sa nyligen till min pojkvän att "shit vad DMG har förberett oss för det här". Att lära sig struktur, problemlösning och att driva projekt – allt det har jag haft nytta av.
Man har också fått ett helhetsperspektiv som gör det lättare att förstå varför saker görs som de gör i branschen. Det har gjort övergången till praktiklivet mycket enklare. Jag känner också att nätverket vi byggt via utbildningen är en stor tillgång.
Vad vill du göra framöver?
Just nu vill jag stanna i Berlin ett tag till och fortsätta lära mig ännu mer. Men jag vet också att jag kommer vilja ta med mig den här erfarenheten hem till Sverige så småningom. Jag vill jobba vidare med att stärka kvinnors plats inom scenen och gärna fortsätta inom elektronisk musik. Jag är fortfarande i en fas där jag testar mig fram. Sociala medier har vuxit som intresse, men jag utforskar fortfarande olika delar av branschen.
PS: Läs om fler praktikplatser eller arbetsplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer