Praktik: Från eventstudier till musikbranschen med vardag på Def Jam
- DMG Education
- 9 april 2025

Efter att ha lämnat universitetsstudier inom event för att satsa helhjärtat på musikbranschen, studerar Mina Franzén idag Music Business Developer på DMG Education. Under sin LIA/praktik på Def Jam får hon inblick i hela processen bakom artistutveckling och låtsläpp – samt börjat forma en tydligare bild av sin framtida roll i branschen.
Vad väckte ditt intresse för musikbranschen innan DMG?
Jag har skrivit musik sedan ung ålder, men efter ett tag insåg jag att jag inte ville satsa på en egen artistkarriär. Istället valde jag att plugga och började studera till Event Manager på universitetet, men halvvägs in på första året så märkte jag dock att allt jag ville göra kretsade kring musik. Innan jag började på universitet hade jag sneglat lite på DMG, men valde bort det eftersom jag trodde att jag behövde gå den traditionella universitetsvägen. Efter ett års pendlande mellan Göteborg och Varberg bestämde jag mig för att hoppa av och faktiskt satsa på det jag brinner för. Om inte som artist, så som personen bakom artisten – och där kändes Music Business Developer som helt rätt steg.
Största överraskningen med att praktisera på en global label?
Den största överraskningen har varit att verkligen få se i detalj hur mycket arbete som krävs inför ett låtsläpp eller i början av en signeringsprocess av en artist. Jag hade såklart en ungefärlig förståelse för processen, men inte på den här nivån. Det bästa hittills har varit att få vara med och se hela processen på nära håll. Att höra hur teamet tänker och diskuterar sig fram till olika beslut, samt att själv bli välkomnad att få vara delaktig och komma med egna förslag. Och såklart, att se hur hårt alla jobbar för att artisten ska lyckas – det är riktigt inspirerande och fint!
Några fler sätt praktiken skiljer sig från dina förväntningar?
Det som skiljer sig mest från mina förväntningar är hur mycket som pågår samtidigt. Jag trodde att arbetet på en global label skulle vara mer strukturerat och uppdelat, där varje person fokuserar på en specifik uppgift. Men i verkligheten jobbar man ofta med 10 olika saker samtidigt och måste kunna tänka snabbt, vara kreativ och lösa problem i sista minuten. Jag har också lärt mig att relationerna man bygger är allt och hur bra man funkar med sitt team spelar en väldigt stor roll.
Finns det något från utbildningen du haft extra nytta av?
Jag skulle inte säga att jag underskattade projektledning under utbildningen – snarare tvärtom, jag gillade verkligen den kursen. Men det är först nu under praktiken som jag verkligen har insett hur värdefulla de kunskaperna är i verkligheten. Att kunna hålla koll på flera projekt samtidigt, planera framåt och snabbt hitta lösningar när något oväntat händer har varit avgörande.
En specifik utmaning jag har fått hantera är att arbeta med tydliga deadlines och många rörliga delar samtidigt. Det har verkligen utvecklat min förmåga att prioritera, ta snabba beslut och kommunicera tydligt med mitt team. Praktiken har fått mig att inse hur viktig struktur och framförhållning är i musikbranschen – och att vara flexibel när saker inte går som planerat eller när oväntade saker dyker upp.
Hur har praktiken påverkat din bild av vilken roll du vill ha i branschen?
Jag har insett att oavsett hur noggrant man planerar kan det alltid dyka upp något man missar eller något som går fel utanför ens egen kontroll. Då gäller det att snabbt kunna tänka om och komma på alternativa lösningar.
Praktiken på Def Jam har stärkt min idé om att jag vill jobba som A&R och/eller projektledare framöver. Jag har även börjat fundera på att kanske satsa på en roll som Creative Director, eftersom jag gillar att vara med och forma den kreativa visionen för en artist eller ett projekt.
PS: Läs om fler praktikplatser eller arbetsplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer