Praktik: Sköter kampanjer och utforskar A&R på olika skivbolag

  • DMG Education
  • 20 april 2021

Praktik: Sköter kampanjer och utforskar A&R på olika skivbolag

Simon Boustedt är i grunden kreatör, men blev nyfiken på branschen bakom musiken. Därför sökte han sig till DMG och utbildningen Music Business Developer, som var en ögonöppnare enligt honom. Nu utforskar han hur majorbolag jobbar med artister och marknadsföring, men även hur rollen som A&R funkar på mindre skivbolag.

Hej! Berätta lite kort om dig själv?

Mitt namn är Simon Boustedt, 29 år och bosatt i Göteborg. Sett till musiken så är jag i grunden producent och låtskrivare, men numera även en del av artist- och producentduon DUNDER. Inom kort så kan jag dessutom titulera mig som nyexaminerad Music Business Developer och starta min karriär inom musikbranschen, vilket känns otroligt spännande och roligt!

Vad tar du med dig från Music Business Developer?

Jag har lärt mig väldigt mycket under utbildningens gång som man har stor användning av när man kommer ut i arbetslivet, inte minst för att man kanske kommer från “ett annat håll” och därmed kan bidra med nya tankesätt och idéer. Utbildningen lägger en fantastiskt god grund till att arbeta inom musikbranschen oavsett område eller roll. Den nära kopplingen till branschen i form av ledningsgrupp, kursledare, föreläsare och personliga coacher gör att utbildningen känns ytterst relevant, samt att det finns god chans att knyta kontakter redan i ett tidigt stadie. Utbildningen har dessutom inte minst varit en ögonöppnare kring många områden, för min del framförallt gällande marknadsföring och artistutveckling. Jag kan inte rekommendera den nog för de som är drivna och vill satsa på denna typ av karriär, bättre start kan man inte få!

Du är ute på praktik just nu, hur ser dina dagar ut?

Jag har hittills gjort min LIA på Sony Music Sweden, inom deras Performance Marketing Team. Dagarna kan skifta ganska mycket eftersom en stor del av deras arbete handlar om att sätta upp kampanjer för de releaser som sker varje vecka, så mina uppgifter består i stora drag av att förbereda material inför dessa kampanjer. Exempelvis texta en hälsning från en artist och klippa ihop med en trailer för en singel samt se till att den har rätt format/storlek. Därefter se över all nödvändig information som behövs för att sätta upp kampanjen - hur stor budget? vilka plattformar? vilken målgrupp? kampanjens syfte och målsättning? Mycket av detta arbete sker i samspråk med projektledare och content managers för artisterna, bland annat via ett stående möte i veckan men också via löpande dialog på mail. Sen sätter man upp annonseringen utifrån önskad mängd dagar, sen när den rullat klart så utvärderar och analyserar man utfallet för uppföljning med projektledarna för artisten i fråga. Utöver detta har jag suttit med en stor mängd andra väldigt spännande uppgifter, men ovan nämnda är de mer rutinmässiga sakerna.

Du har ett annorlunda upplägg under praktiken, berätta mer!

Jag har valt att göra min LIA på två olika företag inom två olika områden. Dels på Sony och inom Performance Marketing, men även på LINC Music och i rollen som A&R. Jag valde att göra på detta sätt eftersom det är områdena som jag är mest intresserad av och att jag ville få en bred bas att stå på. Jag har hela tiden haft en bra uppfattning av Sony och tycker att det är spännande att få lära sig mer av hur majorbolagen jobbar. Eftersom LINC Music är delägt av Sony Music Sweden och baserat i Göteborg, där jag bor, så hade jag en lite mer personlig relation till det skivbolaget. Jag såg det dessutom som en positiv aspekt att få ta del av både ett större och ett mindre skivbolag och att få en större förståelse kring hur olika/lika deras arbetssätt är. 

Hur tror du praktiken kommer förbereda dig för din karriär?

Med tanke på det breda, men ändå ganska nischade, perspektivet som jag valt så tror jag att jag kommer vara väl förberedd för mitt framtida yrkesliv. Jag känner som sagt att jag redan lärt mig oerhört mycket under min tid på Sony, och kommer nog lära mig desto mer på LINC. Målet är att ha en anställning, men exakt vilken roll och vart det blir återstår att se efter avslutad praktikperiod. 

PS: Läs om fler praktikplatser & roller med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tors 15 Apr 2021

Sveriges mest givande utbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning