Kursstart: Analysera artisters utveckling med plattformar [Music Business Developer]

  • DMG Education
  • 5 oktober 2022

Kursstart: Analysera artisters utveckling med plattformar [Music Business Developer]

Daniel Johansson kallas ofta musikbranschforskare med sin breda kunskap och djupa analyser kring branschen, bland annat som journalist på nyhetssidan musikindustrin.se. Sen undervisar han också mycket, bland annat nu på DMG med kursstart för studenterna i programmet Music Business Developer, men även vid andra kurser och program runt om i Sverige. Här ställer vi några snabba frågor kring nya kursen som han varit med och utvecklat på DMG, för att utbilda ännu en kunskapstörstig klass i år.

Daniels fokus, gällande såväl undervisning som forskning, är inriktat mot musikindustrin och dess utveckling, framför allt tekniken och ekonomin kring den digitala distributionen. Under årens lopp han dessutom på olika sätt jobbat med många av de svenska rättighetsorganisationerna, musikbolagen och musikförlagen. Därför känner DMG trygghet med att Daniel driver nya kursen "Marknadsanalys, statistik & segmentering" i programmet Music Business Developer, där studenterna får en introduktion till just analys-plattformar och inte minst olika metoder för att exempelvis följa artisters utveckling eller använda spellistor som marknadsföringsverktyg.

Hur känns det att kicka igång kursen?
Roligt! Och som vanligt är det ett taggat gäng som är nyfikna och vill lära sig mer. Det finns flera i klassen som redan har en hel del erfarenhet från branschen, det märks på frågor och kommentarer.

Hur kommer upplägget se ut för denna kurs?
Egentligen är det första gången vi kör den här kursen så omfattande, med ett direkt fokus på marknadsanalys och statistik, för att sedan separera affärsanalys och den mer ekonomiska delen i en egen kurs senare. I just den här kursen går vi igenom allt som har med statistik från streamingtjänster, sociala medier och plattformar att göra, och vi lär oss förutom verktyg som Spotify for Artists, Apple Music for Artists etc också aggregerande plattformar som Chartmetric, Soundcharts och Spotontrack.

Varför är denna kurs viktig för studenterna enligt dig?
Musikbranschen har på ganska kort tid blivit en extremt datadriven bransch. Det beror på övergången till streaming och den generella digitaliseringen. Det här skapar utmaningar men också enorma möjligheter, vad det gäller att hitta ny talang, marknadsföra musik och kanske framför allt när det gäller att koppla samman rätt musik med rätt målgrupp. Idag är det nästan ett krav att man åtminstone har lite koll på statistik och analys när man söker jobb i branschen. Studenterna kommer få med sig såväl teoretiska som praktiska kunskaper kring de viktigaste metoderna och plattformarna, som de förhoppningsvis kommer ha bra användning för i sina framtida verksamheter.


PS: Vill du vara med och utveckla framtidens musikbransch? Läs mer om onlineprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

ons 05 Okt 2022

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning