Kursstart: Grunderna till PR & kommunikation bakom musik [Music Business Developer]

  • DMG Education
  • 21 oktober 2022

Kursstart: Grunderna till PR & kommunikation bakom musik [Music Business Developer]

Nikki Amini är känd som jurymedlem i Idol, men har bakom kulisserna en lång och framgångsrik karriär kring PR och kommunikation i musikbranschen. Efter att ha scoutat nya stjärnskott i Idol så är det nu dags att även hjälpa framtidens talanger som ska förvalta stjärnskotten förklarar hon. DMG Education är superglada över att ha Nikki som vår nya kursledare till grundkursen “PR & Kommunikation” i vårt program Music Business Developer!

Nikki etablerade sig snabbt i den svenska musikbranschen med sin bakgrund och starka personlighet, men blev även uppmärksammad internationellt och flyttade snart till London. Hon har bland annat jobbat på två av världens största skivbolag Warner Music och Universal Music, med superstjärnor som bland andra Lady Gaga, Rihanna och Avicii. Sen mellanlandade hon också på bland annat Amuse, då hon även blev intervjuad av oss i Musikbranschpodden - där hon berättar mer om sin grymma resa!

Det var bland annat under en psykologikurs som läraren kom in på marknadsföringstekniker, vilket fick Nikki Amini att spetsa öronen. Hon började sen en utbildning kring marknadskommunikation och lärde känna en kursare som hade tjänstledigt från ett majorbolag - och resten kan du höra i Musikbranschpodden som sagt. Men nu sluts cirkeln igen kring just utbildning, för denna vecka startar hon nämligen som kursledare på DMG Education för grundkursen “PR & Kommunikation” med hungriga studenter i programmet Music Business Developer - en stor ära för oss och här fångar vi henne för några snabba frågor mitt i kursstarten:

Varför ville du driva kursen på DMG Education?
Jag har scoutat nya stjärnskott till den svenska musikscenen de senaste åren genom mitt tidigare Idoljuryuppdrag. Det kändes därför givet att nu också vara med och hjälpa framtidens talanger som ska förvalta stjärnskotten. 

Du har varit med och utvecklat kursen, vad omfattas?
Kursens innehåll är skapad för att ge studenterna en god förståelse för vilken funktion PR-arbetet har och hur det i praktiken funkar i dagens medielandskap. Det sträcker sig bortom klassisk PR, och inkluderar artistprofilen och det personliga varumärket.

Vad ska man hålla koll på idag, några trender kanske?
Trender kommer och går. Det gör det desto viktigare att alltid utgå ifrån artistens person och egenskaper, de målsättningar artisten har och stärka artistens position även bortom musiken. 


PS: Vill du vara med och utveckla framtidens musikbransch? Läs mer om onlineprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

fre 21 Okt 2022

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning