Kursstart: Navigerar genom digital marknadsföring [Music Business Developer]
- DMG Education
- 3 april 2024
Spännande resa med Emma Svensson, som är ny kursledare för kursen "Marknadsföring: Digitala Strategier” i YH-programmet Music Business Developer. Hon har gått från arbete på mediehus och majorbolag till att nu driva Sveriges första “petfluencerbyrå” - samtidigt ger hon våra studenter verktygen och insikterna som krävs för att navigera digital marknadsföring inom musikbranschen. Vi tog en snabb frågestund för att få inblick:
Berätta kort om din resa fram till DMG Education.
Jag är utbildad journalist och jobbade några år på Aftonbladet och som redaktör för MSN.se. Efter ett års sångutbildning på Tech Music School i London bestämde jag mig för att söka mig till musikbranschen och jobbade sedan i flera år med marknadsföring på Universal Music och Warner Music. Idag driver jag eget och frilansar gentemot flera artister och management.
Jag tror att min bakgrund ger mig viktiga perspektiv som kursledare, både från majorbolag och indieartister, men också det faktum att jag är självlärd inom i princip allt inom digital marknadsföring och kan lära ut hur hantverket går till hands-on.
Vilka digitala trender och strategier ser du framåt?
Det absolut viktigaste i dagens digitala myrstack är att hitta sätt att nå igenom bruset - att välja rätt plattformar och hitta sin nisch är A och O. I min kurs får eleverna med sig verktyg för att dels lära sig analysera de olika plattformarnas syfte och målgrupp, och dels testa olika kreativa workshop-metoder för att hitta content som är relevant för en artists storytelling.
Vad är dina förhoppningar för studenterna efter kursen?
Jag hoppas att de vågar! Både tänka brett och ta för sig. Musikbranschen behöver fler kreativa hjärnor som ifrågasätter gamla tankesätt.
Vilka framtidsutsikter är viktiga att hålla koll på?
En stor del av kursen handlar om omvärldsbevakning, att titta på faktiska siffror som ger underlag till de beslut som fattas, det tror jag kommer bli allt viktigare i framtiden. Vi tittar dessutom en hel del på AI och vilka verktyg som kan effektivisera digital marknadsföring.
Har du några tips kring att hantera marknadsförändringar?
Lägg inte alla ägg i en korg, det digitala landskapet och särskilt sociala medier kan förändras över en natt. Sen rekommenderar jag att hålla sig uppdaterad på trender inom marknadsföring genom att prenumerera på nyhetsbrev och läsa facktidningar.
PS: Vill du vara med och utveckla framtidens musikbransch? Läs mer om onlineprogrammet Music Business Developer