LIA: Nyttjar sin toolbox med teknikdrivet skivbolag

  • DMG Education
  • 26 april 2020

LIA: Nyttjar sin toolbox med teknikdrivet skivbolag

Mergime Murati har haft en framgångsrik artistkarriär, men gör nu sin praktik (LIA) på tech-skivbolaget Snafu Records. Hon förklarar att utbildningen Music Business Developer (MBD) har gett en toolbox med lärdomar som förberett henne inför den nya branschkarriären.

Kan du berätta lite om din bakgrund?

Jag växte upp i Hörby, 35 km nordöst om Lund. Som barn dansade jag albansk folkdans och spelade in musik från radion på kassettband, glad att jag fick uppleva budget-DIY-samlingens era! Som 19-åring kom jag sedan med i bandet JEM i TV4 produktionen X-Factor. Vi var senare med i Melodifestivalen, Så-ska-det-låta och åkte på en Sverigeturné tillsammans. Det var härligt!

Vad tar du med dig från att plugga MBD online?
MBD utbildningen har varit som skräddarsydd för mig, jag är glad som blev tipsad hit. Skepsisen jag kände inför en onlineutbildning var som bortblåst redan en vecka in på utbildningen. Jag tar med mig en toolbox med lärdomar som har format mig personligen och förberett mig för branschen. Under våren pluggade vi kursen Personligt Varumärke, som krävde självreflektion samt fokus på sina styrkor och syfte, den var amazing! 

Var gör du på din LIA? 
Jag gör min LIA på tech-skivbolaget Snafu Records. Jag är bland annat med i A&R teamet, och scoutar nya talanger. Men jobbar även i marknadsteamet med bland annat digitala strategier, branding, marknadsanalys osv... listan är lång!

Hur tänkte du när du letade LIA-plats? 
För mig var det viktigt att göra LIA på ett företag där jag får en fot in i arbetslivet, och där jag kan vara en tillgång. Stora skivbolag i all ära, de är slagkraftiga på marknaden och det finns ofta enorma resurser, men jag siktade in mig på mindre skivbolag med viljan att bli en del i ett tight team. På startups kan även resurserna ofta vara begränsade och då får man istället upptäcka och experimentera sig fram i andra arbetsuppgifter som kanske inte ingår i ens roll. För mig är det en stor WIN. Jag valde Snafu baserat på mitt första möte med företaget - jag fick en bra feeling, och jag litade på den!

Hur ser en vanlig dag ut på Snafu Records?
En vanlig dag på Snafu scoutar jag musik, och bokar möten med artister/managers. Jag checkar in med mina kollegor minst en gång om dagen, där vi delar med oss av highlights t.ex. nya signingar och ger varandra pepp eller stöd kring hur vi ska ta processen vidare på bästa sätt. På marknadsavdelningen diskuterar vi för närvarande hur vi skapar framgångsrika sociala mediestrategier för en av våra artister, och brainstormar hur kanalerna ska nyttjas på bästa sätt. 

Vad är det bästa med LIAn? 
Teamet är grymma inom sina områden, passionerade och otroligt engagerade i allt dem gör! Jag är otroligt tacksam för alla fantastiska möten, och all kunskap jag får ta del av. Jag tycker framför allt att det är häftigt att få vara med och lägga grunden för ett företag i framfart. Allt har verkligen varit action-based-learning, det fina med det är att jag har fått prova mina teoretiska kunskaper och känna på vad jag vill göra framöver.

PS: Ansök till årets Music Business Developer senast Onsdag 29 April - med start hösten 2020!

Dela

DMG Education

DMG Education

mån 27 Apr 2020

DMG Education är Sveriges ledande utbildningsföretag inom musikbranschen, med fokus på onlineutbildningar kring Music Business.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning