Praktik: Skolprojektet väckte intresse för digitala skivbolaget Amuse

  • Andreas Andersson
  • 2 juli 2019

Praktik: Skolprojektet väckte intresse för digitala skivbolaget Amuse

William Ulrichs studerar Yh-programmet Music Business Developer på DMG Education, efter att ha utforskat andra utbildningar med fokus på musik. Här fick han möjlighet att jobba nära och "hands on" med företag i olika skolprojekt, helt online. Ett företag som beställde projekt var musikstartupen Amuse, som även kallas "världens första mobila skivbolag", vilket han tyckte var extra spännande!
 


Tja William! Berätta lite om dig själv!

Jag har sedan ung ålder haft en genuin passion för musik. Jag bestämde redan under min tid på Rytmus Musikgymnasium att det var musik, och bara musik, som jag vill jobba med på ett eller annat sätt i livet. Under min gymnasietid så spelade jag mest musik, men under sista året så väcktes mitt intresse för allt "det andra" kring musiken och artister. Jag påbörjade då utbildningen Music & Event Management på Linnéuniversitetet, men kände inte riktigt att det passade mig. Då började jag frenetiskt att leta runt efter andra utbildningar inom musikbranschen som passade just mig, och det enda självklara alternativet som fanns då var DMG!


Du har ju praktik just nu! Vart är du och hur gick det till?

Just nu har jag praktik på Amuse, som har ett kontor här i Stockholm. Jag fick upp ögonen för Amuse i början av utbildningen när vi hade vår första projektbeställning, och sedan dess har Amuse alltid legat och grott i bakhuvudet som ett litet frö. Jag tyckte att Amuse hade slagit sig in otroligt bra i musikbranschen och verkligen gjort ett stort avtryck, vilket lockade mig. Det Amuse erbjuder till dagens artister är även en bra deal. Det är transparent och ärligt, vilket jag gillar. Det kändes därför givet att söka till Amuse, så efter massor av mail och några möten så fick jag en plats här.

 

Vad får du göra? Några exempel på uppgifter?

I början av praktiken fick jag framförallt hjälpa projektledarna med diverse småsaker. Detta ledde sedan vidare till att jag fick kastas ut och simma själv med egna projekt att driva. Min roll här på Amuse skulle jag säga är "Artist Project Manager", vilket innebär projektledning i allra högsta grad. Det är väldigt roligt och det finns stort utrymme för kreativitet. Vad jag exempelvis gör är att planera, verkställa och utvärdera kampanjer inom de artistprojekt som jag har hand om. Jag har daglig kontakt med artister, och letar efter nya talanger att signa.

 

Vad har varit det bästa med din praktik hittills?

Det bästa hittills har varit förtroendet som jag successivt fått bygga upp under praktikens gång. Att till slut få axla rollen som projektledare är otroligt roligt och det känns som en spännande utmaning. Sedan tycker jag också att det är väldigt roligt med andra småsaker, som att vara med och assistera under musikvideoinspelningar etc.


Vilka insikter har du fått under din praktik?

Jag har fått en hel del insikter och intryck här under min praktik på Amuse, det är svårt att sammanfatta allt. Men det som jag främst har tagit till mig är hur mycket jobb som läggs ner "bakom kulisserna", alltså jobbet kring artister. Det är väldigt omfattande och det är mycket som ska falla på plats och planeras. Så jag tycker att praktiken är en väldigt viktig del av utbildningen som ger otroligt bra inblick i hur musikbranschen fungerar och hur alla olika sorters företag är verksamma inom den.


Hör mer om Amuse i Musikbranschpodden avsnitt #22 med grundarna Diego Farias och Andreas Ahlenius, samt avsnitt #43 med Nikki Amini.

PS: Läs om fler praktikplatser & roller med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

Andreas Andersson

Andreas Andersson

mån 11 Nov 2019

Viljan att lära ut och hjälpa andra i deras resa har alltid funnits där. Vi drivs utav att hjälpa andra i deras resor och karriärer, genom nyfikenhet och ödmjukhet.

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning