Artiklar

Engagera artistens fans med ny teknologi [Gästartikel]

  • Magnus Holmander
  • 14 maj 2021

Engagera artistens fans med ny teknologi [Gästartikel]

Musically släpper varje år en lista över de 50 bästa och mest originella digitala kampanjerna inom musikbranschen. I listan från 2020 kan man läsa om hur Coldplay skapade en ny hemsida för att bygga sin fanbase i Asien, hur Sam Smith blev en dansande avatar och hur skrikande fans fick vara en del av musicerandet i Phoebe Bridgers livesession. Ingen kampanj är den andra lik, men det finns en sak som tydligt genomsyrar hela listan och kan sammanfattas så här: lyckade kampanjer handlar inte bara om att synas, det handlar om att engagera fans.

Vad gäller att engagera fans så tycker jag att Creed Media ska ha en eloge för sin kampanj med Trevor Daniels. Genom att på TikTok skapa trenden “nostalgic movie” skapades mer än 5 miljoner UGC (User Generated Content) videos på TikTok med Daniels låt Falling i bakgrunden samtidigt som låten på Spotify gick från ett fåtal miljoner streams till nästan 900 miljoner. Enligt Creed Media själva så är hemligheten bakom en lyckad UGC-kampanj ett väldigt lågt tröskelvärde, alltså att det är lätt för vem som helst att vara med och delta. Detta fick mig att fundera, hur kan dagens och framtidens teknologi användas i detta syfte?

Tänk dig en kampanj där varje fan skapar sin egen personliga version av idolens nya låt. På samma sätt som miljontals UGC-videos kan skapas på TikTok vid lyckad kampanj, så skapas istället miljontals versioner av en låt som fansen skapar och delar. Idag skulle kanske problemet med en sådan kampanj vara faktorn "lågt tröskelvärde". För att lyckas engagera fansen skulle de behöva musikalisk bakgrund och förkunskaper - en tröskel som vi inom en snar framtid kan räkna med kommer att sänkas rejält, med hjälp av teknologi.

Möjligheter för nya kreativa UGC-kampanjer fortsätter utvecklas med tekniken och nya plattformar, det handlar ofta bara om att omfamna dessa. Exempelvis finns redan företag som Gestrument, vars teknologi omvandlar valfri input-data till musik. En handrörelse framför en kamera eller ett pekfinger över skärmen kan förvandlas till musikalisk gest som en synthmelodi, ett jazztrumsolo eller en hel symfoniorkester. Gestrument skulle alltså i praktiken kunna användas för att låta fans interagera med en låt och skapa sin egen version, enbart genom att exempelvis använda handrörelser framför mobilkameran - även om Gestruments huvudfokus just nu ligger i att göra musik till spel mer interaktivt.

Men hur utvecklingen av UGC-kampanjer och ny teknologi kommer se ut i framtiden kan jag egentligen bara spekulera kring. Om jag dock ska våga mig på en gissning, så tror jag däremot inte att det kommer dröja särskilt många år innan vi på Musicallys årliga lista kan läsa om kampanjer där UGC inte bara handlar om att fans gör sina egna dansvideos, utan även blir en del av själva faktiska musicerandet till mycket högre grad.


PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se programmet Music Business Developer eller kurserna Music Industry Diploma!

Dela

Magnus Holmander

Magnus Holmander

fre 14 Maj 2021

Student på 2-åriga programmet Music Business Developer

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning