The fan journey - hjälper artisten att få superfans

  • Pako Hamza
  • 10 februari 2021

The fan journey - hjälper artisten att få superfans

När artister bygger en fanbase, så rör sig publiken igenom olika steg för att nå sitt tilltänkta mål. Genomgående i dessa steg är att de kommer ha upplevelse online när de engagerar sig med artisten, därför är det bra att förstå de vanligaste stegen.

The fan journey är en modell för hur artister kan hjälpa sina fans att bli ännu mer knutna till artisteriet, och förhoppningsvis bli så kallade superfans. Det kan ses likt ett flöde i fem steg, och användas för att kartlägga artistens styrkor eller svagheter för att hitta nya möjligheter.

1. Discovery
Det här steget brukar kallas “awareness” i marknadsföringstermer, ett steg som handlar om att nå ut och bli upptäckt. Det är ofta den svåraste delen också, eftersom att man vanligtvis inte upptäcker artister genom att exempelvis googla “hitta nytt band som jag kommer älska”.

Som artist behöver man själv få sin musik framför folk som man tror vill lyssna på den. Det kan ske genom exempelvis bloggar, intressant innehåll, skapa egna låtlistor, komma in på andra större låtlistor eller radio (relativt svårt, men kan börjas på låg rotation eller lokal nivå).

Det handlar helt enkelt om att få folk att upptäcka och gilla det dom hör eller ser, för att senare rekommendera det vidare till andra personer. Att så småningom få igång en slags “word of mouth” effekt, alltså att få folk att börja prata om musiken.

2. Exploration
När man väl har upptäckt en artist så går lyssnaren genom en så kallad exploration-fas, där man vill ha mer information och musik från artisten. Därför börjar man koppla sig till artistens olika medier för att se vad de skriver och pratar om, och här kommer sökmotorer in i bilden.

Lyssnaren vänder sig ofta till just sökmotorer och börjar leta efter det bandnamn eller artistnamn som man precis lärt känna, för att få upp mer information kring denna. Det kan vara i form av exempelvis videos, blogg eller släppt musik på andra plattformar.

Det är viktigt att kunna ta emot denna efterfrågan med nya potentiella fans. Att tänka på hur det ser ut med kanaler som exempelvis eventuell hemsida, sociala medier, artistprofiler på olika plattformar eller videokanal på Youtube. Att kontinuerligt rensa och fylla på med innehåll.

Webbsida eller intervjuer är bra för att lära sig mer om artisten, sociala profiler för att se vad artisten har att säga, samt att musik är tillgängligt på streamingplattformar för bredare bild av artistens sound och mer kontext. Video och bild är också viktigt för att bygga varumärket.

3. Purchase
Detta är tredje och viktigaste steget, för här kommer pengar in i bilden - vilket är det som bygger en långsiktig karriär, annars är det svårt att klara sig. Här handlar det inte bara om transaktioner och pengar in, utan även om andra typer av “konverteringar”. 

Det kan exempelvis vara subscribe för att följa artisten och dennes profil på Spotify, Apple Music eller andra plattformar. Detta är en tydlig valuta, som är väldigt bra att ha. Konsertbiljetter är också en potentiell intäkt, såväl som att sälja fysisk musik.

Detta är stora tecknet på att man lyckats locka och fånga en ny kund/fan, där de tar upp plånboken och väljer att aktivt spendera pengar eller tid med artisten.

4. Retention
Sedan handlar det om att försöka behålla och bygga eller växa relationen över tid, likt vilket företag som helst egentligen, genom att jobba med det som kallas retention. Här är det viktigt att komma ihåg att vi möts av extremt mycket intryck och musik i den digitala världen. 

Det har skapats en stor konkurrens kring uppmärksamhet med hjälp av alla nya plattformar. Så det har också blivit allt svårare för artister att hålla sig “top of mind”, vilket man behöver göra för att maximera möjligheten att behålla sina fans över en längre tid.

Att bara ge ut mer musik hela tiden räcker inte, utan det handlar även om andra typer av insatser. Om man som artist kan bygga upp egna kanaler och följarbaser så är väldigt mycket vunnet. Att bygga upp möjligheten att fortsätta kommunicera med sina fans. Det kan vara genom exempelvis sociala medier, mailinglistor eller tjänster för turnéer och konserter.

5. Advocacy
Det sista steget som man vill nå är Advocacy, där artisten vunnit fansen till nivån att de blir så kallad superfans. De börjar följa artisten och det har skapats någon slags relation. De känner sig investerade i artistens framgång, likt en rörelse. De är ideala och hängivna fans.

Superfans är som ambassadörer för artisten. De är nästan en i crewet, som delar vidare allt artisten släpper och talar om. Så om artisten redan vunnit ett stort fan så kan man förhoppningsvis också få in fler genom det. På det sättet kan artisten växa sin fanbase ytterligare.

 

PS: Vill du ha mer kunskap kring musikbranschen? Kika på onlinekurserna Music Industry Diploma!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

ons 10 Feb 2021

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning