Artiklar

Så funkar spellistor på Spotify

  • Pako Hamza
  • 6 januari 2021

Så funkar spellistor på Spotify

Det släpps över 40 000 låtar varje dag på Spotify - världens största streamingplattform. Detta har ändrat hur lyssnare hittar musik, men också etablerat en ny konsumtionsmodell för musiken och skapat massiva exponeringskanaler för upptäckt åt artister över hela världen.

Det finns tre övergripande sätt som Spotify introducerar ny musik för sina användare: att presenteras på “premiumhyllan” (exempelvis sektion för ny musik), algoritmiska rekommendationer (exempelvis genom autoplay) och slutligen genom spellistor.

Att som artist bli placerad i spellistor på Spotify kan ge stor exponering och potentiellt generera miljontals streams. Men andra kanaler som radio, press och sociala medier är fortfarande viktiga för artisten - ett större varumärke på andra plattformar ger även större chans på Spotify. 

Här ligger dock fokus på att förstå olika typer av spellistor på Spotify och dess ekosystem. Dessa kan egentligen delas upp i tre kategorier utifrån skapare: officiella spellistor från Spotify, spellistor skapade av independents/lyssnare och spellistor ägda av majors/storbolag.
 

Spotify´s spellistor

Spotify’s egna spellistor är hårdvaluta, mest exklusiva och genererar mest spelningar utav de olika spellistorna, därför kommer denna artikel mest fokusera på dessa. Deras egna spellistor kan i sin tur delas upp i ytterligare två kategorier, nämligen algoritmbaserade och redaktionella. 

De algoritmbaserade spellistorna är datorgenererade och unika för varje användare baserat på tidigare lyssningsbeteende. För att hamna på dessa spellistor som artist så handlar det främst om två faktorer: streams/spelningar och saves/sparanden på olika sätt.

Popularitet är en viktig algoritm som Spotify använder för att ranka artister och låtar på en skala 0 till 100. Det finns också en visuell presentation bredvid varje låt i desktop-appen, i form av en stapel. Denna visar hur populär låten är just nu i ekosystemet hos Spotify.

Ju mer ifylld stapel desto större chans för artisten att rekommenderas vidare av algoritmen, då detta visar Spotify att användare tycker om låten. Det finns däremot olika sätt att trigga och påverka algoritmen, för att nå fler och hamna i exempelvis Release Radar & Discover Weekly.

Som mest brukar populariteten påverkas direkt efter att låten blivit släppt, därför är ofta första veckan viktig för låtens framgång. Ju mer data algoritmen samlar in tidigt desto högre kan den initiala populariteten bli och releasen kanske plötsligt börjar accelerera av sig själv.

De redaktionella spellistorna är skapade av experter på Spotify och har miljontals följare, vilket kan ge artister massor av nya lyssnare. För att hamna i en sådan spellista så kan och bör artister alltid skicka in sin musik med utförlig info för övervägande genom "Spotify for Artists". 

Det finns redaktionella spellistor som anses vara flaggskepp för Spotify, med miljontals följare och syns ofta på Browse-sidan. De brukar vara organiserade efter genre, kontext eller en kombination. Internt på Spotify så kategoriseras även varje spellista med genre till tre nivåer: nivå 1 (flaggskepp), nivå 2 (satelliter) och nivå 3 (matare med nyare releaser).

Men Spotify-redaktionen baserar inte placering i dessa spellistor enbart på hur det gått för artisten på Spotify, utan även på andra plattformar. Därför är det återigen viktigt att bygga sin artistprofil och igenkänning i andra kanaler också, genom marknadsföring och promotion.

 

Independent spellistor

Independent, eller “indie”, spellistor är den tredje kategorien av spellistor. Dessa är skapade av användare på Spotify, vanligtvis för nära vänner. Men vissa kan vara populära, från exempelvis företag och influencers. Placering på dessa kan vara värdefulla för att sätta en bas kring popularitet.

Det är vanligt att artister försöker jaga och pitcha musik till så kallade playlisters/curators, influencers som “kurerar” populära indie spellistor, via email och sociala medier. Numera finns dock tjänster som underlättar kommunikation mellan dessa influencers och artister.

Genom tjänster som Groover och Submithub kan artister skicka sin låt till en lista av olika typer av influencers inom musik. Sedan har mottagaren ett antal dagar på sig att ge feedback till artisten och bestämma huruvida denne ska dela låten eller inte i sina kanaler.

Det mest komplicerade steget för att få in låtar på indie spellistor brukar nämligen vara att bryta ner den första väggen kring att få någon att lyssna på en låt och sen även svara. Men när det väl händer så är det också viktigt att underhålla och fortsätta bygga den relationen.

Men indie spellistor lyfts allt mindre av plattformen, istället prioriterar Spotify ofta egna spellistor - vilket även kan ses som en konkurrensfördel. Det tillåter lyssnare att navigera genom plattformens miljontals låtar, för att att bli introducerad till nya artister och få anpassad musik.

 

Majorbolagens spellistor

De tre stora majorbolagen inom musikbranschen äger tre olika individuella spellistebolag, som är några av de största källorna av spellistor på Spotify. Dessa är Digster (Universal Music), FILTR (Sony Music) och Topsify (Warner Music).

Anledningen till att de tre majorbolagen har egna spellistebolag är enkel. Det tillåter dom att lyfta låtar på plattformen utan att behöva vara beroende av experterna på Spotify och deras spellistor. Alla tre är väldigt aktiva och använder liknande upplägg kring spellistor som Spotify. 

Det kan även vara värt att förstå att en majoritet av Spotify ägs av majorbolagen tillsammans. Respektive majorbolag prioriterar också främst egna artister och musik från egen katalog ofast i sina spellistor.

PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

ons 23 Dec 2020

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning