Artiklar

Bli viral som artist i sociala medier [expertens tips]

  • Pako Hamza
  • 16 mars 2021

Bli viral som artist i sociala medier [expertens tips]

När man talar om digital marknadsföring så är det lätt att nörda ner sig kring exempelvis trender och teknik på olika plattformar. Det viktigaste är dock att bygga kring grundpelarna som gör att något funkar överhuvudtaget.

Så här förklarar experten Timothy Collins (Creed Media Group) det hela:

Alla detaljer, kring exempelvis hur algoritmer påverkar, är sekundärt om du har det första på plats. Det kommer då hända utav sig själv. Här brukar vi prata om de “4 C:na” - Content, Creative, Consistency och Community. När dessa fyra klaffar så kan det bli en viral kampanj:

Content: Att innehållet är bra och fyller sin funktion, rent uttrycksmässigt och kommunikationsmässigt. Innehåll som är relevant och håller.

Creative: Att approachen/metoden är kreativ och gör att man står ut. Men även att distributionen är kreativ, att placera sig på ställen som syns och inte göra som alla andra.

Consistency: Att aktivt kommunicera och bygga en plan som faktiskt fungerar i längden. Alltså att bygga kontinuitet med ett långsiktigt tänk.

Community: Att påverka kulturen och bygga en diskussion. Folk ska kunna prata om det man gör, vilket skapar bättre förutsättningar att saker sprider sig.

 

Fler tips för att lyckas som artist i sociala medier enligt Timothy Collins:

1. Att tänka på att ordet “social media” bygger kring att vara just social. Att hålla en kommunikation med personen på andra sidan. Se det som en dejt kring kommunikationen. Om man gör för mycket så blir man för tjatig och jobbig, för lite så upplevs man som tråkig, säger man fel saker så upplevs det dumt. Men lyckas man hitta en balans så blir det bra. Sen handlar det också om att skapa så mycket direkt interaktion som möjligt genom exempelvis privata meddelanden, för att visa att man ser personen och så att den ser dig. 

2. Att inte vara så romantisk till plattform. Bara för att man är bäst på Facebook, så betyder det inte att man ska stanna där. Just nu är många rädda för exempelvis TikTok, men det är en otroligt intressant plattform, om man jämför den med när Instagram var i deras stadie och kring hur saker sprids. Det handlar om att att våga gå utanför de plattformar som man är van vid, och istället basera det kring varumärket som man vill förstärka. En viss kampanj behöver inte funka för alla, utan snarare där det går bäst att bygga en stark relation.

3. Att inte glömma bort vilken värde man ger följarna. Det ska alltid finnas något som gör att personer som möts av innehållet vill komma tillbaka för mer. Man kan exempelvis driva/växa hur mycket trafik som helst till ett konto genom shoutouts, men för att få de att stanna kvar så behöver även det aktiva/kontinuerliga innehållet ge ett värde som gör att man faktiskt vill konsumera det. Tänk själv på värdet som du konsumerar. Idag är vi otroligt mer petiga kring vad vi följer på sociala medier, därför är det viktigt att behålla uppmärksamhet och få tillit.

 

PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

tis 16 Mar 2021

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning