Navigera artistkarriären med Moore To Be-modellen [GUIDE]

  • Pako Hamza
  • 18 februari 2020

Navigera artistkarriären med Moore To Be-modellen [GUIDE]

Moore To Be-modellen hjälper artister att synas, höras och nå ut. Den är skapad av välkända PR-strategen och beteendevetaren Anna Moore, som arbetat med hundratals artister och skivbolag. Genom att följa Annas modell får du verktyg för att bygga upp ett hållbart publikt varumärke och möjlighet att nå en större publik som artist! Här följer en sammanfattning av modellen med sina 8 grundsteg:

 

  1. Kärnan - Jobba först med din originalitet, så att du blir intressant för mottagaren. Rannsaka och utforska:

    Vem är du? (din bakgrund? vem du vill vara?)
    Vad du vill förmedla? (som artist? till publiken?)
    Varför vill du det? (vad är drivkraften? motivation?)

     
  2. Mål - Uttala din vision och vad du vill, så förstår du vilka steg som ska tas för att faktiskt lyckas:

    Vart är du när du nått ditt mål? (blunda och visualisera)
    Hur känns det när du nått målet? (ta in känslan, och kom ihåg det)
    Utstråla känslan i hela kroppen! (vid exempelvis beslutstagande och agerande)
     
  3. Image - Förpacka din målbild i en så kallad “image”, för att skapa ett publikt varumärke som sticker ut:

    Hur vill du bli uppfattad?
    Är det tydligt för omgivningen vem du är och vad du står för?
    Behöver du lägga till något för att bli uppfattad så som du önskar?
    Gör en moodboard med bilder som beskriver hur du vill se ut och uppfattas!
     
  4. Värdeord - Beskriv ditt publika varumärke med värdeord, alltså unika egenskaper eller karaktärsdrag:

    Skriv upp alla ord(10-15 st) som beskriver dig eller vem du vill vara.
    Se om du kan hitta några likheter bland dessa och sortera i tre till fyra olika grupper.
    Välj ett värdeord ur varje grupp som bäst kommunicerar ut dig och din artistskap.

     
  5. Storytelling - Gör ditt publika varumärke mer intressant i olika mediekanaler, genom att hitta och skapa berättelser:

    Beskriv var och ett av dina tre värdeord genom en anekdot, berättelse eller förstärkande bevis.
    Nu är du redo för att klara situationer där du behöver lyfta fram och göra ditt varumärke extra intressant.

     
  6. Strategi - Skapa en plan för att nå din målgrupp genom rätt kanaler och strategier:

    Vem köper musiken? Vilka behov har de? Hur agerar och reagerar de? Var finns de geografiskt? Vilka sociala medier befinner de sig på? Vilka medier läser, ser eller hör de på? När på dygnet nås målgruppen som bäst?
    Utveckla en strategisk plan utifrån publiken och målgruppen ovan, samt hur du kan skilja dig från mängden och nå igenom bruset.

     
  7. Kanaler - Utveckla hur din målgrupp nås med relevant innehåll genom olika kommunikationskanaler:

    Undersök först din målgrupps intressen, för att skapa relevant och unikt innehåll.
    Fundera över vilken nytta du vill skapa för dina följare, som skäl till att följa dig.
    Se över dina planerade händelser och events, likt en tidslinje.
    Placera in innehåll utifrån dina tidigare värdeord.
    Skapa en bildbank med bra bilder som du kan använda dig av.
    - Analysera statistik och se vad som funkar och inte funkar.
    Var hela tiden lyhörd och interagera med din målgrupp.

     
  8. MediaträningVar förberedd och framför rätt budskap vid exempelvis intervjuer och andra mediesituationer:

    Vad måste din publik veta?
    Vad är bra för din publik att veta?
    Vad är kul för din publik att veta?


LÄS MER: "Scenen är din" från Anna Moore

SE OCKSÅ: Music Industry Diploma - Ansökan stänger 24e februari!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

mån 17 Feb 2020

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning