Artiklar

Karriär inom musikbranschen - nya möjligheter

  • Pako Hamza
  • 1 september 2019

Karriär inom musikbranschen - nya möjligheter

Många drömmer om att ta sig in i musikbranschen, antingen som artist eller bakom scen. Samtidigt tror många att det är svårt utan etablerade kontakter eller ett relevant CV. Dagens musikbransch har dock fått nya strukturer med den digitala utvecklingen, och skapat förbättringsmöjligheter för de som drömmer stort. Men den vanligaste frågan är fortfarande: “Hur tar man sig in i branschen?”, förklarar Andreas Andersson, VD på DMG Education och driver podcasten Musikbranschpodden.

”Alla verkar tycka att det är svårt att ta sig in. Då brukar jag säga att det är superlätt att ta sig in. Det svåra är att hålla sig kvar i branschen, och skapa sig ett namn.”

Det viktiga är att skapa rätt inställning och våga gå utanför sin “comfort zone”, vilket är ett återkommande tips bland gästerna i Musikbranschpodden. Någon som själv lever efter detta än idag är Joakim Johansson, Managing Director på Universal Music Sweden.

“Jag vill alltid kunna blicka tillbaka och känna att jag vågade göra det där som jag inte trodde att jag var kapabel till. Att jag vågade utmana mig själv, och ta det där steget.”

Utmaningen för många är att skapa något konkret av sina drömmar, och sätta effektiva mål för sin karriär i musikindustrin. Därför kan man behöva rita, skriva eller illustrera sina visioner enligt Tomas Jernberg, grundare av Dimberg Jernberg Management och tidigare Director of International Exploitation på Warner Music Sweden.

“Visualiserar man inte starten mot det stora målet och delmålen på vägen, samt tittar på dessa väldigt ofta, så märker man snabbt hur enkelt det är att falla ur banan.”

Det första steget är att börja någonstans, offline eller online. Att exempelvis nå ut via sitt kontaktnät, eller bygga upp sin kraft genom sociala medier. Enligt Erik Ohlsson, VD på Jubel (världens första “artistbyrå”), kommer det bli ett allt vanligare yrke att arbeta som artist.

“Hela medievärlden håller på att förändras. Barn som växer upp idag lyssnar inte på radio, läser inte tidningar, tittar inte på TV, och använder sig av adblockers. Därför blir en artist allt mer lik ett mediehus. Som exempelvis Zara Larsson, det finns nog inget TV-program som kan knäcka hennes räckvidd, eller kraft, mot en viss målgrupp.”

Den ökade digitaliseringen innebär alltså förändring på många sätt, även inom utbildning. På DMG Education används tekniken för att möjliggöra lärande och relationer online, som en arena mellan musikbranschen och studier. Kursdeltagaren Elin Malmgren är positiv till utbildningen:

"Onlinekursen passade mig väldigt bra! Jag kände mig trygg i plattformarna, och det var skönt att utforska ämnena i föreläsningssalarna på nätet. Det var särskilt bra för mina koncentrationssvårigheter, eftersom att jag kunde välja min miljö, vilket gjorde det lättare att ta in allt material.

PS: Vill du utvecklas inom musikbranschen? Se kurserna Music Industry Diploma eller programmet Music Business Developer!

Dela

Pako Hamza

Pako Hamza

mån 11 Nov 2019

Marknadsansvarig på DMG

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning