Karriär: Assisterar VD:n på Sveriges största musikbolag

  • DMG Education
  • 29 mars 2022

Karriär: Assisterar VD:n på Sveriges största musikbolag

Felix Fadel kommer från försäkringsbranschen och ville arbeta med någonting som han brinner för, vilket han snart insåg var musikbranschen. Men hemstaden Malmö erbjöd inte mycket kring business-sidan så han hittade istället DMG för att ta nästa karriärsteg. Här fick han en bred kunskapskarta av branschen förklarar han, men praktiserade även vid sidan av studierna och utnyttjade möjligheten till coaching som ledde honom vidare till en anställning redan innan examen - som Executive Assistant till VD:n på Sveriges största musikbolag Universal Music.

Berätta lite om din väg till musikbranschen?

Min yrkeskarriär är helt utanför musikbranschen. Jag spenderade 5 år i försäkringsbranschen men jag visste tidigt att det skulle komma en dag som jag ändrar karriärväg för att sträva efter att arbeta med någonting som jag brinner för. En kväll satt jag mig ner med tanken att lista och rangordna olika möjligheter. Det första jag skrev ner var musikbranschen med ett stort ”HUR?” vid sidan om och listan blev inte längre än så.  

Varför DMG och Music Business Developer?

Jag är från Malmö och där är business-sidan av musikbranschen nästintill obefintlig, så jag fick aldrig en naturlig insikt eller förståelse kring hur musikbranschen fungerar och vad som sker bakom kulisserna. Min passion för musik triggade mig att börja undersöka vilka yrkesroller och möjligheter som finns och jag märkte snabbt att det finns en hel värld som jag inte känner till. Det kunde inte bli tydligare för mig att jag ville vara en del av den världen. Utbildningen Music Business Developer kändes som ett självklart startskott i den här resan, den verkade vara ha en väl avvägd blandning mellan musikbranschkunskap och business-sidan, vilket passade mig perfekt. 

Hur har utbildningen hjälpt dig mot musikbranschen? 

Utbildningen gav mig en bred kunskapskarta av branschens alla hörn, vilket är väldigt betryggande väl ute i arbetslivet. Man hinner såklart inte lära sig allt under utbildningen, men det är en perfekt grund att bygga vidare sina färdigheter på. Det jag värderar mest från utbildningen var den nära kontakten vi hade med branschen under utbildningens gång, allt från olika projektbeställningar till alla fantastiska gästföreläsare. Det gav mig en känsla att jag redan har varit en del av branschen de senaste två åren. 

Berätta, hur du hamnade på Universal Music Sweden?

Jag gjorde en praktik som ett komplement till studierna på Today Is Vintage fram till att praktikperioden skulle börja. När tiden var inne för praktik så kände jag mig mer än redo att ta mig an en anställning istället. Inför andra året så erbjuder DMG möjligheten att få en coach från branschen, och min coach arbetade på just Universal Music. Vi hade haft diskussioner om en praktikplats, men en dag tipsade han mig om att det finns en ledig tjänst som skulle passa mig perfekt. Därefter gick jag igenom en rekryteringsprocess och till slut fick jag förtroendet av Universal, vilket jag är supertacksam för. Jag har alltid varit fast besluten att påbörja min karriär på ett majorbolag, för att uppleva och få en insikt i hur de största spelarna navigerar i branschen. Jag är säker på att den erfarenheten kommer att hjälpa mig oavsett vart jag hamnar i framtiden. 

Hur ser en vanlig dag ut som Executive Assistant?

Det som är grundläggande i min roll som Executive Assistant är att underlätta vår VD:s arbetsdag. Det finns inte många lediga minuter som VD på Sveriges största musikbolag, och jag ser till att allting flyter på som rinnande vatten. Utöver det så tillkommer många fler uppgifter och det gäller att vara strukturerad och beredd på att ha många bollar i luften samtidigt. Det ovärderliga är att omringas av förebilder och branschexperter dagligen och att få få en överblick av hela organisationen utan att behöva nischa mig till en viss avdelning. Det finns så otroligt mycket att lära och jag sitter i den perfekta positionen för att suga in all kunskap som en svamp.

Hur ser du på din framtid i musikbranschen?

Jag har alltid varit inställd på att ha en ganska dynamisk karriär och prova olika roller. Målet är att ha en ledarroll i framtiden där jag har störst möjlighet att påverka förändring, både i den organisation jag befinner mig i och branschen i stort. Musikbranschen har traditionellt sätt varit en bransch som ogillar stora förändringar, men historien har visat att det är oundvikligt och utvecklingen kommer inte sakta ner. Digitaliseringen skapade en ny era av musikbranschen, som vi lever i nu. Morgondagens bransch kan komma vilken dag som helst och jag är oerhört spänd på att vara en del av den för att hitta nya intäktsmöjligheter och anamma nya teknologiska lösningar som gynnar alla aktörer i branschen, från DIY-artisten och sovrumsproducenten till de största organisationerna och bolagen.


PS: Läs om fler arbetsplatser eller praktikplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

tis 29 Mar 2022

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning