Karriär: Säkerställer jobb inom livebranschen före examen

  • DMG Education
  • 27 maj 2022

Karriär: Säkerställer jobb inom livebranschen före examen

Lina Forssell brinner för livemusik och har länge strävat mot arbeta med det. Dels jobbade hon på klubben Debaser tidigare, men åkte senare till USA för att studera och jobba med juridik. Nu knyts säcken ihop med anställning som koordinator på Live Nation efter studier på DMG, där hon startade med kurserna Music Industry Diploma till att nu avsluta 2-åriga programmet Music Business Developer. Här berättar hon mer om sin resa, hennes spännande arbetsplats och varför DMG spelat en nyckelroll i vart hon är idag.

Berätta gärna lite om dig själv!

Mitt namn är Lina och jag är född och uppväxt i Stockholm. Musikintresset har nog alltid funnits där och jag hämtar mycket inspiration från country-, blues- och rockmusiken som jag växte upp med och lyssnar på än idag. Jag började tidigt arbeta på Debaser, en rock -och popklubb i Stockholm, för att vara närmare just livemusiken och bodde sedan i USA i ett flertal år, varifrån jag bl.a. har en utbildning inom legal studies och arbetat på en advokatbyrå. När jag inte springer på gig eller festivaler så kör jag även motorcykel, älskar att resa och gör just nu min praktik på Live Nation.

Hur har DMG hjälpt dig utvecklas?

DMG har spelat en nyckelroll i var jag är idag. Det började med en kurs i Live Music: Booking and Planning, vilket sedan ledde till en kurs i Music Management, innan jag sökte in till YH-programmet Music Business Developer. Tack vare den här utbildningen har jag träffat härliga klasskamrater och framtida branschkollegor, föreläsare och kursledare, och även fått en bredare kunskap om branschen i stort. Utan programmet hade jag nog heller inte varit på den praktikplats jag är idag, vilket jag är otroligt tacksam för och även för att ha fått förtroendet att vara kvar i en koordinatorroll även efter praktiken. 

Har dina mål för livebranschen utvecklats?

Skolan och praktiken har bara förstärkt viljan att fortsätta och känslan av att jag har hittat ”hem”. Det känns också lite som att knyta ihop säcken, ffrån att ha jobbat med en del av livebranschen tidigt till att nu flera år senare och erfarenheter senare få möjligheten att arbeta med livemusik igen, men från en annan vinkel. Nu ser jag fram emot att använda de erfarenheter som jag har samlat på mig och samtidigt fortsätta lära mig mer, samt bidra till att utveckla livescenen. 

Varför sökte du till Live Nation?

Jag har länge velat arbeta med livemusik och det är det jag hela tiden kommer tillbaka till. Jag fick möjligheten att få en coach genom DMG som arbetar på Live Nation och fick därigenom även praktikplats och kunde inte ha hamnat på ett bättre ställe. Här får jag lära mig av några av de främsta inom branschen och vara del av ett bolag som arrangerar allt ifrån mindre klubbgig till större konserter, turnéer och festivaler, samtidigt som jag får vara del av något som jag kan vara stolt över och ha roligt på jobbet. 

Vad får du göra i din roll?

Jag har fått vara med på alltifrån planering och produktion av klubbgig såsom arenaturnéer, träffat nya människor och fr.a. lärt mig otroligt mycket kring livemusik och branschens olika delar. Jag har främst en koordinatorroll, vilket innebär att jag ingår i teamet av promotorer och koordinatorer som bokar och arrangerar konserter med internationella artister och band som vill spela i Sverige. Det är till stor del administrativt arbete kring olika projekt där jag också dagligen har kontakt med agenter, arrangörer och andra inblandade både nationellt och internationellt för att samordna och underlätta för våra promotorer. Några av de viktigaste lärdomarna är nog att ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag vet och vilken tur jag har som hela tiden får lära mig nya saker och att det är viktigt att vara öppen för det. 

Vilka möjligheter ser du inom liveindustrin?

Jag hoppas och tror att efterfrågan bara kommer att öka och att det finns ett uppdämt behov just nu att få komma ut igen och uppleva musik live. Få saker kan ersätta att faktiskt vara på plats, omgiven av människor som alla är där för att uppleva samma sak och den gemenskap som skapas oavsett vem man är. Jag tror även att det kommer vara mer fokus på helhetsupplevelsen, från hållbarhet både socialt och miljömässigt, men också kring mat, plats och aktiviteter i samband med en spelning eller festival. Det är så många unga som ännu inte fått chansen att uppleva en riktig festivalsommar utan Covid-19, så nu håller jag tummar och tår och ser fram emot en fullspäckad och underbar sommar!


PS: Läs om fler praktikplatser eller arbetsplatser med studenter från Yrkeshögskoleprogrammet Music Business Developer

Dela

DMG Education

DMG Education

fre 27 Maj 2022

Sveriges mest givande onlineutbildningar inom musikbranschen

KOM IGÅNG MED
KUNSKAPSBREVET

Inget spam, bara utbildning